UFS/FFS filesystem disk format

Radim Kolar hsn at netmag.cz
Sat Apr 3 17:36:37 CEST 2004

Nemuzu vygooglovat nejaky dokument, ktery by popisoval jak vypada filesystem
ufs/ffs na disku. Je to divne ze se od 20 let stareho FS nevaleji nekde design
dokumenty. Potreboval bych nejake high-level overview, strukturu inodu mam v
kernel headerech.

Ono tech disk-formatu bude asi vic protoze fsck_ffs ma prepinac -c 0-3 pro
jejich konverzi.

Neni mne jasne jak se pracuje s fragmenty<blocksize. ext2fs vicemene chapu, ale
ffs je komplikovanejsi. Zda se ze ma 3 urovnove ukladani dat
(clustery,bloky,fragmenty).

nasel jsem http://www.usenix.org/events/bsdcon03/tech/mckusick.html ale ten
je password-protected.

Chtel bych si napsat soft by umel:

 1) zvetsit pocet inodu na disku.

  Podle abstractu z vyse uvedeneho dokumentu ufs2 umi dynamicky alokovat inody
  - mne to ale v 5.2.1 nefunguje, asi to neni jeste v kernelu implementovano.
  Melo by to tedy jit dost snadno udelat.

 2) Reportovat fragmentovane soubory. Jmeno, pocet fragmentu, avg. fragment size.

 3) Pripadne umet zmensit filesystem, zde si nejsem jist zda bych to nekdy v
 praxi pouzil.