zalohovani, jak nejlepe?

Tyman Vladimir vladimir.tyman at i.cz
Tue Feb 17 22:27:22 CET 2004

Radim Kolar wrote:
> Jak zalohujete freebsd/unix?
> dump + gzip? To ma ovsem nevyhodu ze jeden spatny blok znici celou
> zalohu...

Musite verifikovat, ze to co jste zapsal na zalohovaci medium muzete
precist. To plati at zalohujete na cokoliv a jakkoliv jinak je vam ta
zaloha na dve veci, protoze napr. i u toho taru zarucene bude ten bad
block v tom souboru, ktery je zrovna pro vas ten nejdulezitejsi.
Necemu nakonec (nejenom pri zalohovani) verit musite :-)

> Je nejaka lepsi zalohovaci strategie? Vzdycky jsem delal tar na pasku
> s hw compresi, ta obvykle rozchodila i par spatnych bloku. Nicmene
> dneska pasky ustupuji hardiskum. HD se zase nedaji menit za provozu i
> kdyz SCSI disky to vetsinou rozchodi. Zalohovat na CD je zoufalstvi.

Pokud chcete offline zalohu tak asi nejlepsi reseni jsou paskove mechaniky.
U disku byste musel pouzit hotswapove disky a podle toho kolik chcete
mit zaloh zpatky budete potrebovat disku (1 medium=1 disk+suplik) takze
to se pak muze prodrazit.

> Ty sofistikovane backupovaci nastroje jsem nikdy moc rad nemel, stejne
> tak inkrementalni zalohy - a to zejmena z duvodu jednoduche obnovy dat.

To je otazka penez za to co pozadujete zaplatite tim, ze se vam nepodari
zazalohovat na medium vice nez je jeho kapacita coz je ponekud
neefektivni vyuziti pomerne draheho zalohovaciho zarizeni.
U inkrementalnich zaloh je na vas kolik urovni napr. dumpu zvolite - cim
vic tim vetsi objem pri dane kapacite media zazalohujete. Konkretne u
toho dumpu jste omezen velikosti zalohovaciho media, ktera musi byt
vetsi nebo rovna velikosti nejvetsiho z vasich filesystemu (pokud ten
dump nechcete rozsekavat coz vyzaduje asistenci operatora pri meneni
pasek a dalsi komplikace).
Bez zalohovacich systemu si napr. zalohovani na jednu mechaniku po siti
musite naskriptovat sam, kdezto ty "sofistikovane" systemy to delaji
samy plus mnoho dalsiho.
Osobne mame vyzkousenou Amandu, ktera ma sice urcite nedostatky, ale pro
nase potreby postacuje. U ni mate moznost disaster recovery pouze s
dumpem a tarem a znalosti na jake pasce je ten ktery dump level toho
ktereho filesystemu ulozen (tuto znalost budete stejne potrebovat vzdy
pokud zalohujete inkrementalne vice filesystemu).

> Kdyz to lehne, musi to byt rychle obnoveno.

Zalezi co to je "rychle" - par minut, hodina? Z pasky bude disaster
recovery celeho systemu a dat tezko hotov za par minut.

--
Vladimir Tyman
ICZ a.s.