porty a bal.+ mrkvosoft srovnani

vice at email.cz vice at email.cz
Wed Dec 17 11:49:12 CET 2003

Omlouvam se za dlouhy mail, ale chtel jste argumenty :-)

Jelikoz pracuji (jako spravce) v male ale rostouci firme, argumenty
pro NON-MS sw (vetsinou, ale ne pouze Linux) pouzivam jednoduche,
zjistene v praxi:

A) rychlost - benchmarky jsou krasne, ale at mi windowsisti postavi file
server pro 10 klientu pro malou firmu na vyrazene PII/128MB (tady
mi to chodilo pres 2 roky, postupne az na 20 klientu) s jejich W2003,
ktery
ma (dle nich) tak skvele benchmarky - praxe je nekde jinde.
A http server? To je to same. Vsimnete si, ze vsechny ms+ benchmarky
pouzivaji velice silne pocitace. Ale kolik malych firem ma na server
v cene milionu?

B) snadnost administrace - zni to paradoxne, ale je to pravda.
Kdyz napr. chce sef soupis, kolik casu stravil v systemu pres internet
(kvuli proplaceni telef.), staci na brane zadat
"last mujsef | mail -s prehled mujsef at firma.cz" a prijde mu rovnou do
mailu. A nic mi nebrani zaradit to do cronu a nechavat to automaticky
poslat kazdy mesic (tyden...). Jak bych to udelal ve win, to mi moc
jasne neni (a uz vubec ne automaticky).
A kdyz jsem mimo firmu, klidne mu to nadiktuji do telefonu - staci
aby vedel, kde je ktere pismenko. Anebo je snadnost v diktovani "tam je
takova ikona jako složka ale je na ni kladivko a pod tim napsane nastroje
pro spravu ...." ... ?

C) stabilita - k te neni co dodat (zato ms marketing ma plno reci
o stabilite - nojo obchodnici musi vzdy ukecavat to, co chybi ...)

D) svoboda vyberu - diky otevrenosti reseni muzu volit ruzna reseni
ruznych
dodavatelu a upgradovat kdy chci JA, a ne kdy je mi to vnuceno -
zavislosti
(nejen) servroveho ms sw mezi sebou jsou neuveritelne a vsechny vedou
k totalnimu uzamceni na ms produktech a problemem s komunikaci s
ostatnimi,
kteri nejsou slepi tak jako ja :-). A obecne problemy se zavislosti na
jedinem (defacto monopolnim) dodavateli jsou snad dostatecne obecne zname.

E) stalost - administrator proste musi mit urcite jistoty, pokud se co 2
ci 3 roky meni zpusob ovladani/nastavovani/protokoly ... no-comment.

F) je to opacne - dnes jiz odmitam odpovidat na otazky typu "proc na
linuxu"
misto toho se ptam "A proc na windowsech?". Duvod "protoze to maji
vsichni"
vypada opravdu trapne a jine se hledaji moc moc tezko. Bohuzel stale
existuji
argumenty "protoze to vyzaduje nas IS/CAD/..." - ale to jsme zpet u bodu D.

Preji Vam hodne peknych chvil s Vasimi ms-blind kolegy.

ViCe
Viktor Cervinka