DNS

Roman Neuhauser neuhauser at bellavista.cz
Thu Dec 11 15:29:45 CET 2003

# dan at obluda.cz / 2003-12-10 19:06:35 +0100:

> 	Pokud ty odpovedi nebyly jeste expirovane, pak byly platne a bylo
> 	plne v poradku, ze to delal. Protoze dobu platnosti ridi puvodni
> (autoritativni) nameserver, ktery je predal, nedelal vlastne nic jineho,
> nez k cemu byl urcen.
>
> 	Cache za definovanych podminek rizenych autoritativnim nameserverem
> 	je integralni soucasti protokolu.
>
> 	A ze nebylo jasne co se deje - ano. Pokud zapomeneme, ze cache jsou
> soucasti DNS, muze se to stat.

    asi si nerozumime. pokud ta cache telecomu mela dany zaznam, dala ho
    komukoliv, pokud ne, jenom glue (referal). trvam na tom, ze cache ma
    bud fungovat, nebo se se mnou vubec nebavit.

> 	To tezko, protoze odbornik na spravu siti je nepochybne s protokolem
> DNS seznamen, a to, ze jeho soucasti je i cacheovani ho nemuze ani zmast
> ani prekvapit.
>
> 	Vzdycky tomu tak bylo ...

    zkusim to formulovat jinak:

    motani uloh cachi a autoritativnich serveru v RFC 1034, 1035,
    nejrozsirenejsi implementaci obojiho (BIND), i klientech ("preferred
    DNS server", "alternate DNS server" ve vlastnostech TCP/IP, ovladaci
    panel Sit, w2k) je IMO duvodem toho, ze mnozi "technici" ruznych ISP
    apod., a dokonce i spravci DNS cachi a/nebo autoritativnich serveru
    nechapou rozdil mezi temito dvema ulohami, coz ma v praxi za
    nasledek napr. nepochopeni faktu, ze DNS cache neni povinna
    poskytovat svoje sluzby celemu internetu a z toho vyplyvajici
    problemy jako ten, o kterem jsem psal na zacatku.

    "to je jedno, dejte si tam treba servery volneho" jsem si nevycucal
    z prstu, byla to rada cloveka starajiciho se v jedne prazske firme,
    ktera poskytovala mikrovlnne pripojeni.

> 	Me takove situace pripadaji bezne. Vsechny moje pobocky jsou v
> 	takove situaci. Samozrejme, ze bych mohl o druhou IP ISP pozadat - a mozna
> by mi ji i poskyt a mozna by se tak stalo i zdarma. Proc bych to ale delal,
> kdyz pozadovaneho vysledku lze dosahnout i s jednou adresou. Ano,
> vyzaduje to, abych rozumel tomu, jak DNS funguje, ale mit tu znalost je
> snad samozrejme, kdyz spravuju sit s DNS serverem - takze mu naprosto
> nic nebrani ...

    jelikoz jste mi neposkytl moc informaci, muzu se jenom dohadovat, ze
    prumerna Vase pobocka se sklada z routeru/NATu a nekolika stroju s
    RFC 1918 IP adresami:

    < internet >

    [  1.2.3.4 ]
    [ 10.0.0.1 ]

         |--[ 10.0.0.2 ]
         |--[ 10.0.0.3 ]
         |--[ 10.0.0.4 ]
         |--[ 10.0.0.5 ]

    z toho, co dal pisete, vyplyva, ze vsechny vase pobocky potrebuji
    *na vnejsi adrese routeru* (1.2.3.4) provozovat autoritativni server
    a DNS cache.

    uhodl jsem? prosim, potvrdte/opravte jednotlive body.

> 	Nicmene, mam dojem, ze dochazi k nedorozumeni. Ja vam DJBDNS
> nepomlouvam. Nemusite ho tedy nijak zvlast branit.

    takovy pocit nemam, a djbdns nebranim; nepotrebuje to. snazim se
    jenom dobrat situace, ve ktere by rozdeleni dnscache/tinydns a z
    toho vyplyvajici potreba dvou ip adres opravdu bylo prekazkou. je to
    totiz casty argument v debatach BIND/djbdns, ale vzhledem k mnozstvi
    realnych prikladu takove situace muzu rict, ze zatim naprosto
    nepodlozeny.

> 	Jen jsem odmitl vase obecne tvrzeni o "strasnem chovani". To chovani
> neni strasne obecne, ale jen pro toho, kdo nevi dostatecne jak DNS
> funguje, konkretne, pro toho, kdo nevi, ze a jak funguje DNS cacheovani.

    jak vim, co je to TTL, a chovani BINDu melo pro me strasne ucinky.
    nebo jste to myslel jinak?

--
If you cc me or remove the list(s) completely I'll most likely ignore
your message.    see http://www.eyrie.org./~eagle/faqs/questions.html