dotaz zacatecnika

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Mar 5 12:24:12 CET 2003

Jan Kotek napsal/wrote:
> Asi ctrnact dni si hraju s freeBSD, musim uznat ze to je dobry system, ale mam
> par dotazu, ktere bych potreboval odpovedet. Jsem windowsak, takze prominte
> pokud se ptam na hlouposti, ale v manualu jsem odpovedi nenasel.
>
> - Je potreba system restartovat pri kazde zmene naprikad  rc.conf? Existuje
> prikaz kterym system nacte znova konfiguraci?

	No, odpoved jsi dostal, ale mozna je rozumne te malinko zasvetit do
toho, jak to funguje.

	rc.conf je vlastne soubor, kde se "jen" nastavuji promenne, podle
kterych se pri startu ridi scripty, ktere konfiguruji system. rc.conf
tedy sam o sobe nic nenastavuje a slouzi k zapsani "pocatecni" tedy
"porestartove" konfigurace.

	Vlastni nastaveni a konfigurace pak provadeji nejruznejsi programy
(napriklad, u sitovych karet, je to zejmena program ifconfig a route) -
a zmenu "runtime" konfigurace je nejvhodnejsi provest primo prislusnym
volanim toho konkretnich programu, ktere pro konfigurovani dane
komponenty slouzi.

	Zadny script, ktery by dokazal pozdeji po startu nacist rc.conf,
zanalyzovat zmeny mezi aktualnim stavem pocitace a soucasnym stavem - a
provest prislusne zmeny - pokud vim neexistuje. Slo by ostatne, dle meho
nazoru, o pomerne dost slozity program ...

	Nelze ani opomenout, ze nektere veci proste dodatecne jiz nelze menit
libovolnym zpusobem (treba securelevel uz nikdy nejde bez restartu snizit).

> - Jedu na VMWare, nejde tam pro jakousi instrukci jadro FreeBSD 5.0, je mozne
> zkopirovat zdrojaky jadra 5.0 do verzi 4.7, tam je prelozit a vyslednou binarku
> pouzivat zpatky v 5.0? Nelisi se prekladac v 4.7 a 5.0 ?

	Pokud problem VMWare je ten, ze "neumi" emulovat nejakou konkretni
instrukci procesoru, je to zcela evidentne zalezitost prekladace (tedy,
samozrejme, pri pouziti identickych nastaveni pri prekladu). Prekladac
ve vetvi 5.0 je jine verze nez ve vetsi 4.x.

	Co se tyce moznosti prelozit jadro 5.0 na systemu 4.x - v zasade to
mozne je, ale rozhodne to neni operace, kterou by bylo lze doporucit
jako vhodny postup nekomu, kdo se oznacuje za zacatecnika. To spis
vyzkousejte preklad pod 5.0 s tim, ze budete prekladaci tvrdit, ze mate
nejaky stary a hloupy procesor a budete doufat, ze takovy onu instrukci
nemel a prekladac ji tedy nepouzije.

	Obecne jsi nam ale prilis malo popsal na co si ten VMWare vlastne
stezuje, takze je mozne, ze problem je ve skutecnosti nekde trochu
jinde, vyse uvedena rada je zcela zcestna a nepouzitelna. Vic informaci
by rozhodne napomohlo kvalite rad.

	Jen si nemohu odpustit jeste jednu pripominku - soucasna vetev 5.0,
navzdoru tomu, ze vysla RELEASE, je urcena stale pro "EARLY ADOPTERS" -
nelze ji tedy rozhodne oznacit jako vhodnou startovaci verzi pro
zacatecnika ...

> - Jak spoustite servery? Pres inet.conf, jako demony nebo pomoci cronu?

	Zalezi od konkretniho serveru. Pro nektere je spise vhodny inet.conf,
pro jine je vhodnejsi "standalone" provoz - a tam je pak skoro jedno,
jestli pro spusteni pouzijes /etc/rc.local (ten je obsolete), cron
(@reboot), /usr/local/etc/rc.d/ ...

	V nekterych specialnich pripadech pak napriklad spoustim servery via
/etc/ttys a ve velice vyjimecnych pripadech pak "zneuzitim" nekterych
promennych v rc.conf (pro to je ale potreba mit opravdu velmi dobry
duvod) ...

	Rekl bych to takhle - musis vedet jak jednotlive metody funguji a jake
maji konsekvence - a pak uz si muzes sam vybrat, jaka je pro konkretni
pripad nejvhodnejsi. A tam, kde lze stejneho vysledku dosahnout
ekvivalentnimi metodami - tam uz je vyber ciste a svobodne na tobe ...

> - Provozujete nekdo FreeBSD jako desktop?

	Ja ano, otazka je ale, zda vsichni rozumime pod pojem desktop totez ...

Dan Lukes      tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root  of FIONet,  KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz