konvence v directory structure

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Feb 25 12:45:38 CET 2003

pepa pepovic napsal/wrote, On 02/23/03 13:52:
> i ja jsem newbie. rad bych vedel, jestli i tady (v fbsd) plati nejake
> konvence v pojmenovani adresaru. existuje doc, ve kterem bych nasel i
> konvence pojmenovani devicu? tzn. adresar /dev? byl jsem zvykly na
> linux, a ouha, zadne hdX tu neni! sorry, hledal jsem v man-u, asi
> spatne - nasel jsem sice zakladni device (floppy a tak, ale rad bych
> v tom nasel nejaky system :-)) diky

	Filesystem viz 'man hier'

	Co se tyce nazvu zarizeni, to, kde najdes jejich popis uz tu nekolik
lidi psalo. Co se tyce "systemu" v nich, tak pokud hledas takovy, ktery
panuje na Linuxu tak ten tu nenajdes. Linux pouziva nazvy "po funkcnich
skupinach" - tedy vsechny ethernet sitove karty, bez ohledu na to jak
dalece jsou navzajem odlisne, jsou ethX, vsechny disky, bez ohledu na to
jak jsou odlisne jsou hdX. V pripade FreeBSD (a BSD obecne) se mene
hledi na "skupinove" hledisko a samostatny nazev je v zasade pridelovan
kazdemu zarizeni, ktere vyzaduje zvlastni kod pro svoji obsluhu - takze
napriklad sitove karty s chipsety Intelu maji jiny nazev (fxp) nez treba
karty s chipem Texas Instruments (tx) - protoze jejich zpusob ovladani
na urovni kodu je zcela odlisny. Obdobne to plati i pro disky - ATA disk
neni totez co SCSI disk.

	Lze pritom jen velice tezko rict, co je lepsi - systemu je dost jedno,
jak se to - ktere zarizeni jmenuje (a popravde receno, neni zadny
zvlastni problem si zarizeni v adresari /dev/ prejmenovat podle vlastni
chute). Jde predevsim o zazity uzus ...

	Me osobne pripada system (Free)BSD prehlednejsi - vzdyt co je to za
pitomy zvyk pojmenovavat ruzna zarizeni stejnymi nazvy - kdo se v tom
pak ma vyznat. Dovedu si ale predstavit, ze uzivateli Linuxu pripada BSD
zpusob zmateny - vzdyt' co je to za pitomy zvyk pojmenovavat stejna
zarizeni uplne ruznymi nazvy - vzdyt' v tom se nikdo nevyzna ... ;-)

Dan Lukes     tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root of  FIONet, KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz,dan at kolej.mff.cuni.cz