patche II.; restart; Parlament na FreeBSD?

Roman Neuhauser neuhauser at bellavista.cz
Sat Oct 26 16:54:17 CEST 2002

# ivan.dolezal at vsb.cz / 2002-10-26 11:37:43 +0200:
> [...]
>    Protoze momentalne nemam FreeBSD na zadnem systemu, chtel bych se
> zeptat expertu, zdali lze pri prekladech portu a/nebo samotneho OS nejak
> _jednoduse_ (v jednom konfiguracnim souboru, jednim command-line
> switchem apod.) vysvetlit Makefilum, ze  "targetem nyni nebude moje
> instalace na Pentiu, ale 386ka s jinou konfiguraci" a zda je scestna
> myslenka, ze zmenene binarni soubory pak s primerenou namahou
> identifikuji necim jako "find / -cmin -30 -ls" (nebo to jde
> inteligentneji?), takze si je snadno nahraji na disketu.

    nevim, jestli vam uplne rozumim, a taky v tehle oblasti nemam moc
    praktickych zkusenosti, ale zkusim to.

    pokud si spravne pamatuju, predchozi debata byla o patchovani
    systemu, ne portu. to jsou v podstate dve ruzne veci, takze takto:

    optimalizace kompilovanych binaru pro jednotlive tridy procesoru se
    nastavuje v /etc/make.conf a konfiguracnim souboru kernelu
    (defaultne /sys/i386/conf/GENERIC). tj. muzete celkem snadno na
    Athlonu zkompilovat FreeBSD, ktera pobezi pouze na P3, 486, nebo
    386.

    pokud se spravne pamatuju dal, muzete world a kernel nainstalovat
    jinam nez do defaultniho /usr pomoci promene DESTDIR. pak byste mohl
    mit na tom rychlem stroji mit nainstalovany dalsi system treba ve
    /foo-old (stav nainstalovany na 386) a /foo-new (s patchi) a ty dva
    stromy diffnout. (uzasne rychle reseni :)

    pokud jde o porty, tam se zase zohlednuje /etc/make.conf, takze
    muzete vytvaret balicky pro tu 386 pomoci targetu "package", a asi
    zase pouzit nejakou diffovaci techniku (ale verze softwaru portu se
    vetsinou meni rychleji, takze nakonec skoncite stejne s preinstalaci
    celeho package).

> Dale jsem se chtel zeptat, jestli je skutecne beznou praxi v BSD, ze
> pokud upravim soubor /etc/rc.conf, donutim system k reflektovani zmen
> jenom restartem.

    pokud prislusne nastaveni neumite uvest v provoz rucne, pak ano.
    v /etc/rc.conf ale IIRC nejde nastavit nic, co by neslo udelat v
    bezicim systemu rucne, takze...

> Budu-li chtit napriklad zmenit statickou IP adresu, mohu to samozrejme
> delat i "on-the-fly" pomoci ifconfig, ale pokud chci mit jistotu, ze pri
> nahlem vypadku proudu (tento tyden mi odesla v praci UPS) zustanou zmeny
> zachovany, mel bych to udelat pres rc.conf.

    1) zavedte zmeny do /etc/rc.conf
    2) ifconfig

> Abych pak mel jistotu, ze jsem neudelal nejakou chybu v syntaxi
> souboru (ktera by se - jak chapu - projevila az pri nejblizsim
> restartu), byl bych radeji, kdybych na chybu prisel hned spustenim
> nejakeho jednoducheho prikazu...

    /bin/sh -n /etc/rc.conf
    to vam samozrejme nepomuze, pokud jste napr. misto "xntpd_flags"
    napsal "xntpd_flaqs", ale s tim by vam nepomohl zadny nastroj, ktery
    si dokazu predstavit.

>    Restartovani systemu je vzdycky ponekud neprijemne, zvlaste
> spravujete-li nejaky system dalkove. Zkresluje se tim take prestizni
> uptime :-) A prijde mi zvlastni, mel-li bych kvuli napriklad zprovozneni
> noveho daemona (rozhodnu-li se napriklad pro NTP) ovlivnit provoz jinych
> sluzeb.

    tohle je trochu nestastny priklad, protoze ntpd vam velmi
    pravdepodobne (pokud mu to dovolite a nemate velmi presny cas) hne
    casem o tolik, ze vam to v ostatnich demonech nadela dost zmatku
    (zvlast, pokud vam hodiny sly napred), ze je lepsi nechat ho provest
    uvodni korekci pri startu.

    ale jinak je to zase o tom samem: upravit /etc/rc.conf, nastartovat
    prislusnou sluzbu se stejnymi prepinaci.

> Jak tedy vypada realita? Existuje nejaky "-HUP parser", ktery
> provede podle rc.conf jenom "graceful restart"?

    zadny, o kterem bych vedel. `/bin/sh /etc/rc` vam v bezicim systemu
    nadela docela chaos (prave jsem to zkusil).

--
If you cc me or take the list(s) out completely I'll most likely
ignore your message.