patche II.; restart; Parlament na FreeBSD?

Ivan Dolezal ivan.dolezal at vsb.cz
Sat Oct 26 11:37:43 CEST 2002

Vazeni konferujici,

    nejprve dekuji za odpovedi, ktere jsem dostal.

    Upravim situaci:

    Mam 386 s malym diskem, ktera je on-line. Dale mam Pentium s velkym
diskem, ktere je ale off-line a zemepisne 10 km vzdalene, takze trik s
NFS (dekuji p. Ing. Cejkovi) nelze vyuzit. Bezpecnostne kriticke je
samozrejme zabezpeceni one on-line 386ky.
    Moje zkusenost s Linuxem je takova, ze vysledek patchovani se da
ulozit na jednu az dve diskety a ty jsem schopen prepravit mezi pocitaci.
    Protoze momentalne nemam FreeBSD na zadnem systemu, chtel bych se
zeptat expertu, zdali lze pri prekladech portu a/nebo samotneho OS nejak
_jednoduse_ (v jednom konfiguracnim souboru, jednim command-line
switchem apod.) vysvetlit Makefilum, ze  "targetem nyni nebude moje
instalace na Pentiu, ale 386ka s jinou konfiguraci" a zda je scestna
myslenka, ze zmenene binarni soubory pak s primerenou namahou
identifikuji necim jako "find / -cmin -30 -ls" (nebo to jde
inteligentneji?), takze si je snadno nahraji na disketu.

    Dale jsem se chtel zeptat, jestli je skutecne beznou praxi v BSD, ze
pokud upravim soubor /etc/rc.conf, donutim system k reflektovani zmen
jenom restartem.
Budu-li chtit napriklad zmenit statickou IP adresu, mohu to samozrejme
delat i "on-the-fly" pomoci ifconfig, ale pokud chci mit jistotu, ze pri
nahlem vypadku proudu (tento tyden mi odesla v praci UPS) zustanou zmeny
zachovany, mel bych to udelat pres rc.conf. Abych pak mel jistotu, ze
jsem neudelal nejakou chybu v syntaxi souboru (ktera by se - jak chapu -
projevila az pri nejblizsim restartu), byl bych radeji, kdybych na chybu
prisel hned spustenim nejakeho jednoducheho prikazu...
    Restartovani systemu je vzdycky ponekud neprijemne, zvlaste
spravujete-li nejaky system dalkove. Zkresluje se tim take prestizni
uptime :-) A prijde mi zvlastni, mel-li bych kvuli napriklad zprovozneni
noveho daemona (rozhodnu-li se napriklad pro NTP) ovlivnit provoz jinych
sluzeb. Jak tedy vypada realita? Existuje nejaky "-HUP parser", ktery
provede podle rc.conf jenom "graceful restart"?

    Dale: www.netcraft.com odhaduje, ze webserver Poslanecke snemovny
Parlamentu CR pracuje na FreeBSD. (Senat je podle tehoz zdroje na
Microsoft Windows 2000, vcera to ale odhadlo podezrelou kombinaci
Solaris+MS IIS webserver.) Je-li do konference prihlasen i jejich
webmaster, muze to potvrdit/vyvratit? :-)

S pozdravem,

Ivan Dolezal