Ceske lokalizace

Cejka Rudolf cejkar at dcse.fee.vutbr.cz
Thu Jan 13 11:09:14 CET 2000

Ahoj,
  kolik lidi u nas provozuje -current? Doufam, ze nejsem sam.

Jde mi o to, ze v soucasne dobe by mela byt ceska lokalizace v -current
v uspokojivem stavu. A ja bych chtel, aby to testnul i nekdo jiny, nez ja.

Zatim je cestina bez navaznosti na X Window - tam se musi do locale.alias
pridat radek cs_CZ.ISO_8859-2 cs_CZ.ISO8859-2. Jsem na ne docela nastvanej,
protoze jsem na XFree86 posilal bug report, ze v 3.3.2 tam ten radek jeste
byl a pak nejaky genius ho v 3.3.3 az 3.3.5 zrusil... A ted vysla 3.3.6
a locale.alias zustal stejny a nikdo se mi neozval. Ach jo.

* Pouziva se LANG=cs_CZ.ISO_8859-2.
* Fonty iso02-* jsou nyni s plnou podporou ACS (ramecky a nejake dalsi
  znaky), k cemuz slouzi nastaveni TERM=cons25l2 (nebo cons25l1, ktere
  je s cons25l2 docela kompatibilni). Nevyuziva se ale premapovani
  znaku na obrazovce, takze v 9bitovem rezimu nebudou ramecky navazovat.
  Ja pouzivam 90x30 a tam je to jedno. Wide premapovani lze pridat - ted
  jsem videl, ze s ISO_8859-4 to nekdo zkusil udelat. Kdo chce, muze
  se na to kouknout a podat zpravu.
* Klavesnice cs.latin2.qwertz.kbd je rozsireny psaci stroj (navod je
  uvnitr). Pokud nekdo udela jinou variantu, docela bych uvital, kdyby
  se objevila v incoming na ftp.freebsd.cz a ja bych ji presunul nekam
  do FreeBSD-local. A po nejakem case bych mohl treba i jednu nebo dve
  dalsi varianty nechat commitnout primo do distribuce. Za hlavni
  highlight povazuji moznost prepinani mezi klavesnicemi pomoci Alt+Shift.
  Navic jsem na Windows klavesy dal meta priznak, takze treba Windows+B
  znamena Esc+B a v shellu se tak da posunovat o slovo zpet bez mackani
  Esc az do zblbnuti.
* Lze pouzivat prekodovani cestiny pri pripojovani msdosfs. Prislusny
  radek vypada priblizne takto:
  mount -t msdos -o -Wiso22dos,-Lcs_CZ.ISO_8859-2 /dev/... /mnt
  Podstatne je pouziti obou parametru: -Wiso22dos a -Lcs_CZ.ISO_8859-2.
  (Ulozeni nazvu souboru u msdosfs je fakt zajimave.)
* Pokud nekomu vadi, ze mysi kurzor je umisten pres znaky pouzivane
  v cestine (přeškrtnuté D, N s čárkou, N s háčkem, O s čárkou), bud
  ma moznost prekompilovat jadro s jinym SC_MOUSE_CHAR, nebo novou
  moznosti je ted pouzit ioctl() pro dynamickou zmenu znaku pouzivanych
  pro kurzor. Ale jeste jsem se na nove ioctl() nemel cas podivat.
  Casem by mel byt aktualizovan i vidcontrol/kbdcontrol pro
  umozneni provedeni zmeny prikazem, ale nevim, kdy a kdo to udela.

To je snad vsechno a zatim se mejte.

PS: Jedna se o cistou reimplementaci - chtel jsem se vyhnout
moznym problemum s licencemi. Zadnym ustnim slibum "ano muzes"
se nikdy verit neda.

--
Rudolf Cejka   (cejkar at dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Brno University of Technology, Faculty of El. Engineering and Comp. Science