ohebnost *BSD (bylo: OT: CD FreeBSD)

Martin Machacek mm at i.cz
Wed Sep 8 15:07:22 CEST 1999

On 08-Sep-99 Jan Satko wrote:
> no nieco ako /proc by vo freebsd bolo zaujimave. ale samozrejme ze sa da
> narabat aj so sysctl.

Proc filesystem v *BSD je, ackoliv jiste neposkytuje tolik informaci jako v
Linuxu. *BSD vyvojari se spis priklaneji k sysctl, ktere se konfiguracni
paramanetry pres tento interface snadneji implementuji.

> skompilovat si kernel podla potreby a vsetko si sam nastavit. co ma byt
> priamo v kerneli co sa ma natahovat ako modul,alebo co sa ma natahovat
> rucne. tym padom bleskurychle si z toho spravit cisty router, firewall
> a ziadne dns alebo ine  citlive blbosti na ktore by mohol system reagovat.
> tym padom ludia pisu programu pre linux asi tak ako iny pre windows a pod
> dosom to neslape. ale to bude v tom ako uz tu bolo pisane ohladne toho
> marketingu.

To, ale vsechno s kazdym BSD jde a vzdycky slo! Dovolil bych si dokonce tvrdit,
ze konfiguracni moznosti v teto oblasti jsou dokonce vetsi nez u Linuxu
Namatkou, napr. lze navrdo priradit, ktery SCSI disk bude odpovidat kteremu
SCSI ID - napr. lze rict, ze da0 bude SCSI ID 7 a da1 SCSI ID 0. To v
Linuxu, pokud tedy vim, nejde (a dost to vadi, kdyz clovek musi nabootovat bez
nektereho disku).

> nuz kernel som na *bsd este nerobil. teda taky kde by som si mohol
> vyberat vlastnosti jadra z niekolko 10-tok moznosti. co som zatial
> robil tak vzdy sa ma iba opytal co by to asi malo robit a hodil tam
> nejake defaultne nastavenia (Dig.UNIX)

Digital Unix neni *BSD a tudiz veskere zkusenosti s nim nejsou k diskutovanemu
tematu (srovnani Linux a *BSD) relevantni. Moznosti konfigurace jadra v SYSV
Unixech (jako je Digital Unix) velmi zalezi na konkretnim vyrobci.

> ono by nebolo vkusne keby workstation odpovedla ne nejake rarp dotazy,
> pripadne si behal po sieti RIP s OSPF alebo BGP. workstationova masinka by
> z toho asi dost zblbla, keby toto vsetko podporovala.

No, asi nezblbla, ale jiste takove veci na "typickou" worstationu nepatri. V
*BSD s tim, ale neni zadny problem, protoze (minimalne ve FreeBSD) jsou vsechny
tyhle veci defaultne zakazane a musi se explicitne aktivovat.

> mozno niekto bude argumentovat, ze to vsetko sa da vypnut. v poriadku ale
> naco to tam potom je, ked sa to nebude pouzivat ? chcem z toho spravit
> nejaku bezdiskovu alebo len s malym diskom stanicku a tam mi je kazdy
> kilobajtik dobry.

S tim lze jiste jen souhlasit a s *BSD neni v teto oblasti vubec zadny problem
(a s FreeBSD obzvlaste). Typicke instalace DNS a mailserveru (pro informaci s
Postfixem), ktere delam ja, maji mene nez 100 MB na disku (v nainstalovanem
stavu). A jiste by slo optimalizovat i dale - viz jiz zminovane PicoBSD.

> ale urcite ze niekto si nejaky system oblubil, pre ten programuje a druhy
> tym padom padne. a takisto system je taky aky si ho admin spravi.

Je to tak. Ve skutecnosti jde o subjektivni dojmy. Ve srovnani Linux versus *BSD
se nachazi velmi malo jasnych argumentu pro jednu nebo druhou stranu.

Mozna bych pridal vlastni uvahu, proc je Linux popularnejsi a rozsirenejsi bez
*BSD. Domnivam se, ze je to mimo jine z techto duvodu:

1) Minimalne v USA Linux <> Unix, kdezto BSD = Unix. Unix pro radu lidi znamena
   neco draheho, pomerne sloziteho, vyzadujici odbornika pro administraci a to
   jsou pro mnohe same "negativni" vlastnosti.
2) V dobe kdy vyvojari *BSD museli prepisovat znacne casti systemu jenom proto,
   aby system mohli distribuovat (diky soudnimu rozhodnuti ve sporu AT&T versus
   UCB) a tudiz se nemohli venovat podpore noveho hardwaru nebo pridavani
   novych vlastnosti, Linux se vesele rozvijel.
3) Linux je neco noveho, kdezto BSD je system s 20-ti letou historii, coz u
   mnohychvede k mylnemu dojmu, ze je stary a "nemoderni".

Kazdopadne vetsi rozsireni Linuxu *BSD neskodi. Ve skutecnosti Linuxova moda
pomaha vsem OpenSource operacnim systemum a OpenSource softwaru vubec. Uzivatele
FreeBSD maji zivot vubec snadny, protoze prevazna vetsina Linuxovych aplikaci
funguje na FreeBSD, diky kvalitni emulaci, stejne dobre a nekdy i lepe nez na
Linuxu (vcetne databazi, office baliku jako je StarOffice atd.).

Fuj to jsem se rozkecal,

        Martin

---
[PGP KeyID F3F409C4]