OT: CD FreeBSD

Jaroslav Klaus J.Klaus at sh.cvut.cz
Wed Sep 8 13:02:29 CEST 1999

On Wed, Sep 08, 1999 at 11:13:01AM +0200, Martin Lizner wrote:
> hello,
>
> oba systemy jsou cool a oba se navzajem posiluji - akorat se o bsd
> nespravedlive vi mene. psal jsem ted clanek - ktery by tomu mel trochu
> pomoct - ale fakt jsem neprisel na seriozni duvod proc tomu tak je - asi
> ma linux lepsi marketing ;-).

Je to dlouhe a navic same slataniny. Tak to snad ani nectete :-)

Ja myslim, ze je to jednoduche. Rekl bych, ze za popularitu vdeci
takovym tem klukum, kteri o Unixu slyseli, ze bezi jen na velkych  a
drahych strojich. A najednou vidi, ze jejich kamarad, ktery ma pristup
k internetu (obvykle pres univerzitu), pouziva na svem PCcku operacni
system velkych masin. To je proste okouzlujici predstava. Navic
fakt, kdyz se ten program kousne na jedne konzoli, tak ta druha je
ziva. Opravdu to funguje.  (pozn.  Sam jsem takhle pred asi 8 lety
skocil z MSDOSu a Win3.0 do QNXu u jedne firmy na praxi. Ten multitask
byl pro mne uplne neuveritelny.  :-) Nejaky Linux mi byl naprosto
volny; proste jsem poznal QNX a vic jsem nepotreboval.) Jsou spokojeni
a nic jineho je nezajima. Pri nejblizsi prilezitosti se pochlubi
kamaradum, ze na svem pocitaci provozuje opravdovy unix. Tihle
stredoskolaci se neptaji jestli existuje neco jineho, neco podobneho,
neco lepsiho. Ani si nic lepsiho nedokazi pradstavit (alespon ze
zacatku). Plus obavy z kompatibility programu a nedostatku kamaradu,
kteri poradi. No a v neposledni rade to jsou pak takove ty hlasky, kdy
vam 5 kamaradu, kteri pouzivaji Linux, zacnou rikat "co je to za
debilni system, ktery ma mailbox ve /var/mail a ne ve /var/spool/mail"
a podobne nesmysly v blahovem domneni, ze Linux je ten pravy standard.
"Debilni" je pochopitelne i system, ktery neumi podporovat kartu (nebo
s ni ma nejake problemy), kterou Linux zvlada naprosto v pohode.

Co se tyka firem, tak ty samozrejme podporuji veci, ktere se
prodavaji, ktere maji "zvuk". Ztratil jsem iluzi, ze je to kvuli
vlastnostem. Je to spis kvuli reklame. To kouzelne slovo Linux firmu
dnes dost zviditelni. Setkal jsem se s podporou Linuxu i pres pochyby
o jeho realnem vyuziti.

Dalsi duvod jsou uz nekolik let prosle myty kolem *BSD a Linuxu.
Napriklad ten kolem rychlosti reakci na diry.

Na prosazeni nepridava ani mnohalety boj zastanvu SV a BSD. Stale
slysim vety "BSD je mrtva vetev".

<ironie>
Linuxovi programatori pisou programy "pro Linux". Ne pro Unix. "Takovy
program pochopitelne nepustite na nicem jinem nez na Linuxu." Kde pak
maji jako uzivatele napr. *BSD brat ten SW?
</ironie>

A maji vubec ti normalni lidi duvod pouzivat *BSD? Duvody jsou
vetsinou pro ne tak nepodstatne, ze daji prednost vetsi komunite lidi,
kteri poradi. No a kdyz ma pak ten kluk udelat te firme vstupni router
do INETu, tak proc by tam mel nainstalovat BSD? OS, ktery v zivote
nevidel, pokud o nem kdy slysel.

Jedna z firem, ktere maji nejvetsi navstevnost WWW v CR, chtela v dobe
svych problemu (Linuxy padaly jak hrusky na podzim) cca pred 7 mesici
prejit na FreeBSD z duvodu doslechu o jeho vetsi stabilite. Nakonec se
situace, pokud vim, stabilizovala sama (asi patche a pridani vykonu
HW) a prechod se patrne uz neuskutecni.

Ale jsou i linuxove firmy, ktere si jsou vedomy vyhod BSD. Pokud je mi
znamo, tak kvuli bezpecnosti Mobil server pouziva OpenBSD a Seznam
alespon donedavna provozoval tusim BSD/OS v pozici FW.

Osobne prilis neverim na zlepseni situace, coz neznamena, ze je
zbytecne pro to neco udelat. Proti tomu totiz jde i Linuxismus (a ten
je v tuto chvili mozna horsi nez MS). Koneckoncu zanikly uz systemy s
daleko genialnejsimi napady. (Dost nevhodna veta na zaver :-))

Jarda Klaus