root on zfs - pri bootu musim rucne zadat /boot/loader

Radek Krejča radek.krejca at starnet.cz
Sat Aug 6 09:47:29 CEST 2022

Ahoj,

v navaznosti na minuly thread mam taky problem, i kdyz trochu jiny. Mam
server nainstalovany od verze 9, od te doby ho uspesne aktualizuji do
dnesnich dni a pred par tydny jsem ho tez aktualizoval na posledni 13.1
- mimochodem duvod zfs je, ze v te dobe byl jediny, ktery zvladl tak
velke uloziste a jeste navic spojene ze dvou ruzne velkych poli.

Po poslednim update jsem bez problemu nastartoval, ale kdyz vcera bylo
nutne server restartovat, skoncil jsem na boot promptu, ktery vypadal
zhruba takto (neudelal jsem si screenshot):

Default: zroot: a tady byl takovy smajlik ve ctverecku, ale kazdopadne
misto toho chybelo /boot/loader

boot:

Kdyz jsem napsal /boot/loader, tak stroj normalne nabehl, po opakovanych
restartech stejny problem. V handbooku jsem nasel toto
https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/boot/, ale bohuzel uplne jsem
z toho nepochopil, co vlastne s tim mam udelat a bohuzel nemam zadny
dalsi stroj, kde bych to mohl rozumne vyzkouset (sice jsem si udelal
virtual, ale nepovedlo se mi ho rozbit, abych to nasledne mohl zkouset
opravit).

Mam tedy dve otazky - jak se to mohlo rozbit, kdyz pri update jsem bez
problemu restartoval, od update jsem pak restartoval jeste jednou a vse
ok - server jsem prochazel, nezda se, ze by tam byl nekdo dalsi a nejak
zaskodnicil. A druha, dulezitejsi, jak to opravit?

Diky

Radek