Nahodne zabijeni procesu apache

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Apr 11 19:43:57 CEST 2022

On 11.4.2022 18:02, Martin Stachura wrote:
> stava se mi, ze na serverech s FreeBSD 12.3 mi system zabiji procesy apache

To je problem [A].

> a apache je neumi znovu vytvorit

To je problem [B]

Problemy A a B mohou, ale nemusi, mit spolecnou pricinu.

> Nestava se mi to pouze na jednom serveru, ale na vsech serverech pod FreeBSD s Apache, jenom mi to
> pripadne vypisuje jiny kill kod (10 a 11).

SIGBUS a SIGSEGV

Technicky ti samozrejme procesy zabiji system, ale dela to v sebeobrane
a v zasade nema jinou moznost. Ty procesy se snazi hrabat do pameti,
ktera neni jejich a kam sahat nemaji ani duvod ani pravo.

Nejbeznejsi pricina tohoto druhu problemu je softwarova chyba v kodu,
ktera se projevuje za specifickych okolnosti, ktere jsou u tebe z
nejakeho duvodu naplneny a bezne naplneny nebyvaji, proto se na chybu
dosud neprislo a nebyla odstranena. Muze jit o volani nejake nebezne
HTTP metody (PUT), pouziti neobvyklych parametru.

Do teto kategorie spada i pouziti nedefaultni Event MPM. Potvrzeni nebo
vyvraceni hypotezy (ze je to timto MPM) je snadne, to uz popsal Martin
prede mnou. Vzhledem existenci problemu B mam souvislost s Event MPM za
dost pravdepodobnou. A jeste vic, kdyz vidim kombinaci tohohle MPM a PHP
modulu.

Dalsi moznou pricinou muze byt nekonzistentni instalace - mixovana
instalace, kdy ruzne nainstalovane balicky pochazeji z ruznych zdroju,
vcetne kombinace verejneho repository a vlastniho prekladu. Sem spada i
instalace z jednoho repository, ale v delsim case, kdy to existujici
instalace je pozdeji pridana nejaka dalsi komponenta aniz probehne
upgrade vsech nainstalovanych komponent na aktualni verze.

Vzhledme k tomu, ze nevim jak dotcene systemu vznikaly a odkud (a jak
casove) se bere to co je na nich nainstalovane, nemuzu k tomu rict nic
blizsiho.