Podivne chovani gmirror/gpart

pm-conf at kostax.cz pm-conf at kostax.cz
Tue Mar 8 13:09:11 CET 2022

> [a] je oznaceni slice v BSD schematu. Takze tady je gmirror a nad nim
> BSD. To je pomerne raritni konfigurace.

ano, asi trochu netycpa. Asi to vznikalo tak, ze jsem mel opravdu
jednodiskovou instalaci  a teprve pozdeji jsem delal gmirror. Tohle byla
cesta nejmensiho odporu. Bavime se tady treba o dobe verzi FreeBSD 6,7,...

Sel jsem podle nejakeho howto, asi to nebyl uplne doporucovany postup,
uz opravdu nepamatuju.

> BSD sice do posledniho sektoru nezapisuje, ale freebsd-ufs svazek, ktery
> na nem vytvoris ano. Pokud byl vytvoren v dobe, kdy disk nebyl rizen
> gmirrorem, prekryva se svazek se sluzebnimi daty gmirroru a nasledne
> vytvoreni gmirroru poskodilo posledni blok filesystemu. Ale netusim z
> hlavy co v nem je.

to je mozne. Jen bych upresnil, ze podobne resenych BSD jsem mel mezi
10-20. Obcas nejaky disk odesel, bez problemu jsem ho menil. Tento
problem se mi objevil poprve.

> To je ale taky zvlastni, protoze tohle je potreba jen v pripade GPT. To
> je test, ktery kontroluje, zda je GPT korektni a ktere GPT nedovoli
> pouzit, kdyz neni (coz ty musis vypnout, kdyz to korektni nemas).

parametr jsem nekontroloval. Jen vim, ze jsem si s timhle parkrat
nabehl, tak jsem ho proste zacal pridavat. Klidne je mozne, ze se tyka
jen GPT a ja to aplikoval zbytecne i na tyhle odlisne stroje.

> Sluzebni data gmirroru mohla byt prepsana. Dokonce i dost davno, jestli
> nekontrolujes, ze mirror bezi v degradovanem rezimu na jeden disk.

mam v monitoringu, opravdu to do problemu toho disku byl naprosto
funkcni gmirror. Vypadek disku se projevil po neocekavam vypadku elektriky

> Mluvi  o situaci, kdy uz delsi dobu system bezel na mirroru, ktery ale
> obsahoval jen prvni disk a druhy nepouzival neb ho nemel za korektni
> soucast mirroru. Ted prvni zdechnul a zustava disk, ktery obsahuje kdo
> vi co.

Disk byl opravdu do toho restartu dle gmirroru funkci. Do monitoringu se
mi kazdych 5 minut zjistuje stav a pocet disku celkem a aktivnich je 2.
Mam tam zaroven nejaky skript, ktery mi v pripade problemu gmirroru
posle email a to se taky nestalo.

> [...]
> prekryvu BSD s gmirrorem. Pri startu systemu se preci pousti fsck a to
> filesystem opravuje, pricemz na nej zapisuje. Pokud zapsalo do
> posledniho bloku, muze tam byt z pohledu gmirroru, ktery se ta dat snazi
> interpretovat, cokoliv. V lepsim pripade by to odmitnul rovnou, jako,
> sze to nejsou jeho data, v horsim pripade tam najde neco o cem si mysli,
> ze to jeho data jsou, ale jsou nesmyslna a on se na nich pri pokusu o
> jejich pouziti zadre. Jo, nemel by, kdyby byl bezchybne napsany, ale
> zijeme v realnem, nikoliv idealnim, svete.

to nevylucuji. Mam mozna jen smulu, ze se mi tohle na tom mem vetsim
mnozstvi podobnych stroju tohle nestalo.

> Ano, ale dukladne si zanalyzuj co tam orpavdu mas, zda tam dochazi k
> prekryvum a jake to muze mit dusleky. Protoze prekryvy nemusi prinest
> problem hned, ty mohou zpusobovat nahodne problemy podle toho, jak zapis
> do dat jednoho objektu poskozuje data jineho prektyvajiciho se objektu.

Mam to u zakaznika, takze to neudelam hned. Pozdeji poslu informaci, jak
to dopadlo.

Petr Macek