Podivne chovani gmirror/gpart

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Mar 8 11:30:05 CET 2022

On 8.3.2022 0:55, Miroslav Lachman wrote:

> Tohle mi prijde trochu podezrele, protoze GPT i gmirror se snazi
> zapsat do posledniho sektoru.

Ano, ale neni to tentyz sektor. GMIRROR je nad fyzickymi disky a jeho
posledni blok je posledni blok na tech fyzickych discich. Vznikne
logicky disk a ten je o blok kratsi. I ten ma posledni blok do ktereho
si GPT muze beztrestne psat, protoze to je posledni blok logickeho
disku, ktery konci driv nez dojde na posledni blok fyzickeho disku.
Problem nastane, kdyz ma takovy disk slouzit jako bootovaci a zavadec o
GMIRRORu nic nevi (a to nevi).

> Pokud si tedy dobre vpzominam, tak mirrorovat cely disk slo s pouzitim
> MBR/BSD schema, ale s pouzitim GPT se miroruji az jednotlive oddily.

Nekorektni konfigurace to byla v obou pripadech, ale u MBR, ktera pro
sluzebni udaje pouziva jen prvni blok to tolik nevadilo. GPT ma sluzebni
udaje v prvnim i poslednim bloku. Pokud GPT vytvorime na kratsim
logickem disku a nasledne se ho pokusime pouzivat bez gmirroru, system
zalozni kopii nenajde a vyhodnoti to jako poskozeny GPT disk.

Co u MBR byla "jen" nekorektni konfigurace, je u GPT nebezpecne
nestabilni konfigurace. Proto se to neda doporucit, s vyjimkou pripadu,
ze clovek opravdu vi co dela a jake to ma v ktere chvili dusledky.

Mimo jine plati, ze v dobe, kdy disky neridi GMIRROR nesmi dojit k zadne
manipulaci s GPT, protoze v teto chvili by zapis zalozni kopie GPT do
posledniho bloku prepsal sluzebni data gmirroru a tim ho znicil.

A specialni pristup je potreba i pro zapis kernel-dumpu po panicu.

Jinak ale plati co jsi napsal.