Podivne chovani gmirror/gpart

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Tue Mar 8 01:03:56 CET 2022

On 07/03/2022 17:23, Jozef Drahovsky (FreeBSD cz) wrote:
> Keď som miroroval na úrovni HW, tak som sa nedozvedel keď sa pokazil
> prvý disk, ale až keď sa pokazil aj druhy.

S pouzitim gmirroru mas porad oba dva disky dostupne pro smartmontools,
takze jejich stav muzes kdykoliv kontrolovat. Ostatne ono to jde casto i
u tech HW RAID radicu i host RAID radicu, ale chce to uz trochu hrani s
konfiguraci smartd.conf

> Keď som, sa to náhodou dozvedel, tak výmena vadného disku za nový
> spustila opačné kopírovanie. Nikdy som sa nedozvedel prečo sa tak stalo
> ale v diskusiách som sa dočítal, že sa to stalo nielen mne.

Tak s gmirrorem se mi tohle jeste nestalo, respektive on sam nic
synchronizovat nezacne. Kdyz disk zacne chybovat (chyby cteni / zapisu),
tak ho gmirror oznaci za vadny, vyradi ho ze zrcadleni a pak je na
administratorovi, aby ho vymenil, vymazal o nem informace z metadat
mirroru a vlozil novy disk (spustil synchronizaci). Samo se to nestane.

> Spoľahlivo mi funguje len konfigurácia, že OS je bez miroru
> a mirorujú sa dátové disky. Dnes pri lacných SSD to už nie je problém.

Pokud si muzes dovolit vypadky, tak je to pro tebe asi dobra
konfigurace, ale jinak je vyhodou mirrorovani systemoveho disku vcetne
swapu hlavne to, ze bez jakehokoliv vypadku muzu vymenit vadny disk.
Kdyz nahle chcipne, system bezi dal, prijdu s novym diskem, vlozim ho
tam, spustim synchronizaci a porad to bezi dal. Kdyz je OS / swap bez
mirroru, tak nahla smrt disku znamena taky smrt celeho serveru a vypadek
do doby, nez to prijede nekdo opravit. Je sice pekne, ze jsou data nekde
mirrorovana, ale OS padnul a uz sam nenabehne.

Mirek