Podivne chovani gmirror/gpart

pm-conf at kostax.cz pm-conf at kostax.cz
Mon Mar 7 12:55:48 CET 2022

Zdravim konferenci,
mam stroj, kde je gmirror ze dvou disku (ada0, ada1). V gmirroru nejsou
jednotlive partition, ale cely disk. Drive to tak slo udelat a
postupnymi upgrady jsem to dostal az sem. Disky jsou delene pomoci GPT,
mam tam bezne rozdeleni disku na /, /var, /tmp, /usr. Nize popsane
postupy jsem pouzil mnohokrat a narazil az ted.

Jeden z disku (ada1) odesel, ani pri jeho vyndani to nenabihalo ani v
single user modu. Tam jsem samozrejme nevidel samostatne disky, protoze
je nahrany geom_mirror a ten to nedovi, vi totiz, ze je tam nejaky
mirror. Tak jsem zvolil nasledujici (a osvedceny)postup:
v boot loaderu jsem odehral geom_mirror a zaroven ho nastavil jako
disabled. Pak uz je mozne primontovat samostatny disk, prepsat fstab (z
/dev/mirror/gm0a na /dev/ada0a) rebootnout a mam system zase funkcni.

Jenze jsem se zasekl u druhe casti meho bezneho postupu - nahrat
geom_mirror, znovu vytvorit gm0, upravit fstab a reboot.

Nejprve jsem myslel, ze je problem s nahranim geom_mirror, ze proste pri
nahrani si na ten disk sahne, zjisti, ze tam nejaky mirror byl a na tom
selhava. Prikaz kldload geom_mirror totiz nikdy neskonci, nejde ani ctrl+c.

Rikal jsem si, ze tedy smazu metadata rucne, jenze jsem zjistil, ze se
mi gpart chova stejne. I kdyz zkusim gpart /dev/ada1 (takze druhy disk),
tak opet se z prikazu nedostanu ven, ctrl+c taky nic.

Muzu udelat cistou instalaci a data tam presunout, ale zajimalo by me,
kde je problem nebo zda neni nejaka jednoducha rada, jak z toho.

Dekuji
Petr Macek