neurcity problem s desktopem

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sat Oct 23 18:22:41 CEST 2021

Bohuzel nevim, jak presne tenhle problem popsat do predmetu e-mailu,
protoze je to ponekud slozitejsi a mozna je to vice problemu zaroven.
Na Desktopu mam FreeBSD 11.4, v posledni dobe jsem ho nijak
neaktualizoval, ani nezasahoval do konfigurace cehokoliv (Xorg, KDE
atd.) ale i tak se asi pred tydnem stalo neco, co pretrvava do ted.
Prvni symptom, ktereho jsem si vsimnul, je to, ze v Ansible prestalo
fungovat spojeni na cilove servery, pokud pouzivam nastaveni
ansible_ssh_common_args='-o ProxyCommand= ...
Bez ProxyCommand to funguje. Prestalo to fungovat uprostred dne, nekolik
ansible playbooku jsem spustil uspesne, u jednoho to vyhodilo chybu asi
pro polovinu hostu a nasledne prikazy ansible-playbook uz se nedokazou
pripojit. Problem neni ani v tom stroji, ktery se ma pouzit jako proxy -
ciste na nej se pripojit da.
Kdyz si vypisu detaily toho spojeni pomoci -vvvv, tak vidim chybovou zpravu

Failed to connect to the host via ssh, Connection timed out during
banner exchange

Zvlastnosti je, ze se ma pouzit SSH agent pro ziskani hesla ke klici,
ale neobjevi se mi ani dialog pro heslo, ani se na heslo nezepta ten
prikaz v prikazovce, coz by se stalo, kdyby agent nebezel.
Pripada mi to, ze je to nejaky problem se socketama, nebo souborama /
filesystemem. K tomu me vede druhy symptom.

Kdyz si otevru terminalovy program "konsole" (soucast KDE5), chvili v
nem pracuju a pak ho chci ukoncit Ctrl+D, tak se mi jeste vypise
"logout", ale zustane to v tehle fazi viset. Nedojde k ukonceni tcsh
session v ramci "konsole" a nedojde k zavreni okna "konsole". Stejne se
to chova, kdyz si pustim "konsole", uvnitr "tmux", v "tmux" se mi tim
padem spusti muj login shell tcsh a chci ho ukonci, opet uvidim jen
"logout" a zustane to viset, neukonci se ta session ani v ramci tmux.
Jako by neslo nektere programy ukoncit, mozna jako by nemohly zapsat do
nejakych souboru, ktere maji zapsat pri logoutu, coz by u tcsh byl jen
soubor .history, ale ten je v poradku (sedi uzivatel, skupina a
opravneni 0600)

Je mi jasne, ze podle toho popisu se neda asi moc vydedukovat, co se
stalo (ve /var/log/messages nic uzitecneho nevidim), ale ani moc nevim,
jak tohle debugovat. Navic, proc to zaclo zlobit uprostred dne bez meho
zasahu do konfigurace atd.

Mirek