Velka odchylka systemoveho casu ve VM

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Jul 19 02:17:03 CEST 2021

On 18.7.2021 12:25, Miroslav Lachman wrote:
> Na jednom virtualizovanem stroji pozoruji asi dva tydny velkou odchylku
> systemoveho casu. I kdyz cas srovnam a bezi ntpd, behem nekolika minut
> se rozjede o nekolik sekund.

Tak to nebude o zonach a ani o NTP protokolu. Ten zony nezna, veskera
synchronizace casu probiha v UTC.

> Pro ukazku - dnes v 7:21 jsem cas srovnal, restartoval ntpd, ubehlo tedy
> necelych 5 hodin a odchylka temer pul hodiny:

Kdyby to bylo o zonach, byl by rozdil v nasobcich hodin, nikoliv "temer
pul hodiny".

Mam za nepravdepodobne, ze vubec jde o NTP. Tuto hypotezu lze overit
trivialne - proste ho uplne vypni, srovnej cas a uvidis.

> Co muze zpusobovat tak velke rozchazeni casu?

Predbezne predpokladam, ze se tim potvrdi, ze spatnou rychlosti jdou
vnitrni hodiny virtualu. Vyse zmineny pokus to potvrdi nebo vyvrati.

> V nastaveni (VirtualBox) neni zaskrtnute "Disable host time sync"

Nevim co tohle ma delat a jak by to delalo. VirtualBox to nema jak
udelat pokud nema agenta uvnitr hostovaneho systemu.

> by teoreticky mel byt cas rizeny casem na hostu a tam je cas spravny.

Ano, teoreticky by to slo. Toho agenta na hostu tam nainstalovaneho mit
muzes, ale jestli mas nevime. Vzhledme k tomu, ze na FreeBSD v zasade
nedela nic uzitecnyho budu zatim predpokladat, ze spis ne a tedy, ze
datum a cas hostovaneho systemu ma vazbu na hostujici system naposled v
okamziku startu virtualniho stroje.

> Jiny virtualni system na stejnem hostu nema zadne problemy s udrzenim casu.

Zatajil jsi nam verze - hostujiciho a hostovaneho systemu, jakoz i
VirtualBoxu. Ale zas tak moc to nevadi, protoze ja si stejne nepamatuju,
kterej presne mi to delal.

Zkratka - ano, taky mi to jeden z virtualu obcas delal. Ne vzdy a stale.
A jine ve stejnou chvili ne.

Mam dojem, ze jsem se to pokousel vyresit volbou jineho ztroje realneho
casu (sysctl kern.eventtimer.timer). Ale uz si nevybavuju, proc jsme to
nakonec nepouzil. Misto toho jsme to vyresil silou - proste jsme co dve
minuty volal ntpdate (na ntpod zastavil, v tomhle prostredi stejne
nemohlo fungovat).

No, a po nejakem upgradu, uz nevim jestli hostujiciho systemu,
hostovaneho systemu, nebo VirtualBoxu problem zmizel ...