Proces zaseknuty ve stavu D (disk)

David Pasek david.pasek at gmail.com
Thu Apr 1 22:54:32 CEST 2021

Ahoj.

todle uz je asi hodne off-topic, jelikoz se bavime o kvalite hardwaru,
na kterem provozujes FreeBSD, ale snad to moderatorovi tohoto mail
listu nebude jeste vadit.

On Thu, Apr 1, 2021 at 5:20 PM Miroslav Lachman <000.fbsd at quip.cz> wrote:

> [...]
> ten VM jsme prisli - kompletne. Protoze za snapshoty by O2 chtelo
> penize, ktere klient nemuze akceptovat a tak i kdyz to byla ztrata vinou
> O2 a ne nase, zadna nahrada se nekonala a ja restoroval z externi zalohy
> do nove VM. (po upgrade te verze HW to uz nebylo schopne nabootovat, ani
> pripojit ten disk k jine VM) Tenkrat jsme si spolu kvuli tomu volali,
> ale je to uz nekolik let zpet. :)
>
> Takze podle hesla "nehas co te nepali" nikdo nechce byt ten, kdo
> rozhodne o upgrade virtualniho HW, abychom pak museli zase delat nejake
> restory, az se vinou VMware / O2 neco pokazi.

Don't touch running system je jedna z metod spravy systemu.
Jestli je to ta spravna metoda nechci komentovat.
Vymena hardwaru je vzdy rizikova, at uz je to hardware fyzicky nebo virtualni.
Jestli to udelat nebo ne je na Tobe. Ja jsem Ti jen ukazal, ze od VM
Hardwaru version 13 se emuluje <VMware Virtual disk 2.0> misto <VMware
Virtual disk 1.0>.
Jestli to necemu pomuze nevim, takze vysledek je nejisty.

> Ale jestli me ty ujistis, ze tohle uz se u VMware nestane, tak se mozna
> nekdy hecnu a zkusim to na nejakem mene dulezitem VM upgradnout :D

Ja te rozhodne v nicem neujistim. Casto rikam, ze neverim ani sam
sobe, takze proto si vsechno testuji, validuji a snazim se mit
minimalne dve zalohy ruznych typu, ze kterych se da system restorovat.

> Za tu dobu se pod tim zmenilo uplne vsechno, protoze se to presunulo i
> do jineho datacentra. A na to, ze je to "cloudova sluzba" jsem jen za
> lonsky rok zaznamenal vinou O2 tolik vypadku, jako jeste nikdy nikde
> jinde ani pri provozu fyzickych serveru... snad ani v Casablance ne.

Hmm. Zajimave, ale jen to dokazuje, ze neni cloud provider jako cloud provider.
Ja mam virtualni servery u jinych cloud provideru v CR i v zahranici,
na vsech provozuji FreeBSD a zatim jsem asi mel stesti.

> Nevim, jak tohle maji nastavene u O2, ale ty VM se pridavaly postupne.
> Zacinalo se se 3, ted jich jen ja mam na starost asi 8 a vsechny maji HW
> verze 9 (tedy tu nejstarsi). Mozna je to zpusobene tim, ze nektere VM se
> pridavaly klonovanim disku nektere existujici VM.

Clone VM zduplikuje i virtualni hardware, takze clone Ti nepomuze s
upgradem na novejsi verzi hardwaru.
Kazdopadne VM hardware verze nizsi nez 10 je vice jak 8 let stary, coz
nicemu nemusi vadit, ale i Dan tipoval na problem hardwaru, jako
problem disku, radice, ovladacu (ve vztahu ke konkretni HW
konfiguraci). A jelikoz jsi pak prozradil, ze ten hardware je
virtualizovany, tak jsme se dostali do teto diskuse .

> Mirek

David.