Proces zaseknuty ve stavu D (disk)

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Thu Apr 1 17:20:27 CEST 2021

Ano, pouzivame tam https://www.freshports.org/emulators/open-vm-tools/

> Nicmene mne zaujala jina vec. Podle toho vypisu <VMware Virtual disk
> 1.0> je zrejme, ze mas relativne stary VM Hardware (dnes se tomu take
> rika VM Compatibility).
> Nasimuloval jsem si to v labu a <VMware Virtual disk 1.0>  je az do VM
> Hardwaru version 13, protoze od VM Hardwaru version 13 se emuluje
> <VMware Virtual disk 2.0>.
>
> Mozna by stalo za to upgradovat VM Hardware a prejit na VMware Virtual disk 2.0

Vsechny ty VM u O2 jsou na "Hardware Version 9" z jednoho prosteho
duvodu - kdyz jsem to pred lety zkusil upgradovat na verzi 10, VMware v
te dobe obsahoval kritickou chybu, kterou O2 jeste nemelo opravenou a o
ten VM jsme prisli - kompletne. Protoze za snapshoty by O2 chtelo
penize, ktere klient nemuze akceptovat a tak i kdyz to byla ztrata vinou
O2 a ne nase, zadna nahrada se nekonala a ja restoroval z externi zalohy
do nove VM. (po upgrade te verze HW to uz nebylo schopne nabootovat, ani
pripojit ten disk k jine VM) Tenkrat jsme si spolu kvuli tomu volali,
ale je to uz nekolik let zpet. :)

Takze podle hesla "nehas co te nepali" nikdo nechce byt ten, kdo
rozhodne o upgrade virtualniho HW, abychom pak museli zase delat nejake
restory, az se vinou VMware / O2 neco pokazi.

Ale jestli me ty ujistis, ze tohle uz se u VMware nestane, tak se mozna
nekdy hecnu a zkusim to na nejakem mene dulezitem VM upgradnout :D

> [...]
> Root Cause analyza se ve velmi virtualizovanem a sharovanem prostredi
> dela dost obtizne i administratorum underlay infrastruktury, natoz
> Tobe, kdy jako koncovy zakaznik navic ani nemas prostredky pro rozumny
> troubleshooting. Jsem presvedceny, ze se ti pod tvym virtualnim
> strojem behem tech 2-4 let zmenila spousta veci. SAN storage, ktera
> poskytuje storage pro VMware hypervizor, fyzicke servery, ktere jsou
> pod tema virtualama, verze virtualizační platformy, atd. A to ani
> nemluvim o tom, ze se ty zmeny deji za plneho chodu tveho virtualniho

Za tu dobu se pod tim zmenilo uplne vsechno, protoze se to presunulo i
do jineho datacentra. A na to, ze je to "cloudova sluzba" jsem jen za
lonsky rok zaznamenal vinou O2 tolik vypadku, jako jeste nikdy nikde
jinde ani pri provozu fyzickych serveru... snad ani v Casablance ne.

> Mimochodem, kdyz si nechas vytvorit u cloud providera novy virtualni
> server, tak uz velmi pravdepodobne budes mit ten nejnovejsi VM
> hardware, ktery jejich infrastruktura podporuje. Nicmene ve Tvem
> pripade se bavime o virtualnim serveru, ktery uz tam bezi par let,
> takze ten upgrade VM hardwaru ti muze a nebo nemusi pomoct, ale kdyz
> uz se tady o tom bavime, tak jsem pridal trochu detailu, protoze to
> vypada, ze te zatim stejne nic jineho nenapadlo.

Nevim, jak tohle maji nastavene u O2, ale ty VM se pridavaly postupne.
Zacinalo se se 3, ted jich jen ja mam na starost asi 8 a vsechny maji HW
verze 9 (tedy tu nejstarsi). Mozna je to zpusobene tim, ze nektere VM se
pridavaly klonovanim disku nektere existujici VM.

Mirek