cim vic jader CPU, tim pomalejsi

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Fri Mar 26 19:55:04 CET 2021

Okrajove pouzivam headless VirtualBox, ktery bezi na FreeBSD 11.4 a v
nem mam nekolik FreeBSD a Linux guest VM. Vetsinou se jedna o male
jednoucelove VM s 1 - jadry procesoru a tam mi pripada, ze vsechno
funguje normalne. Pred casem jsem v tom VirtualBoxu zkusil udelat i
ponekud vetsi virtualni stroj s 6 jadry, bezi tam Apache + PHP + MySQL a
subjektivne je to velmi pomaly na to, ze to ma dve tretiny jader
(presneji vlaken) z CPU Intel Xeon E5649. I jeden jediny clovek dokaze
klikanim po webu ve WordPressu zatizit tenhle virtual na 100% CPU.
Zkusil jsem tomu VM pridat vice jader (fyzicky procesor ma 6 jader,
celkem 12 vlaken, ten VM mel 6 virtualnich jader a ja to zvednul na 10).
Prekvapenim pro me bylo, ze od toho okamziku se zacal chovat jeste
pomaleji, nez pred tim navysenim poctu jader. A to tak pomalu, ze pri
bootu trvalo nacteni pravidel PF firewallu (respektive tabulek s
nekolika tisici IP adres) nekolik minut. Vec, ktera za normalnich
okolnosti probehne asi za 5 - 10 sekund.
CPU byl pak v tom virtualu velmi vytizeny, kazdou chvili to vylitlo na
100%, pak to na chvili opadlo treba na 70% zateze, load se pohyboval
mezi 10 - 30. Zkratka cela situace se vyrazne zhorsila, misto aby to
prineslo nejake zlepseni.
navic zatez CPU v tom hostitelskem systemu vubec neodpovidala te velke
zatezi ve VM - tam se pohybovala okolo 30% maximalne 50%.

Chapu, ze vice jader ma nejakou rezii navic, ale aby to bylo jeste
nekolikanasobne pomalejsi, to mi normalni neprijde.

Takze by me zajimalo, jestli mate nekdo zkusenosti s provozem takhle
vetsiho poctu jader ve VirtualBoxu a jestli je tu neco, co muzu na
strave FreeBSD nebo VirtualBoxu poladit, aby se to chovalo lepe?

Pripadne jestli mate nekdo dobrou zkusenost s Bhyve s takovym poctem
jader? (V Bhyve jsem taky jeden cas provozoval VM jen s 1 - 2 jadry,
takze nevim, jak se to chova pri 6 a vice)

Mirek