Ako zobrazit MAC tabulku vo FreeBSD

Jozef Drahovsky (FreeBSD cz) freebsdcz2 at jozef.drahovsky.sk
Mon Jan 25 10:06:57 CET 2021

Dňa 25. 1. 2021 o 0:10 Dan Lukes napísal(a):
> On 24.1.2021 22:04, Jozef Drahovsky (FreeBSD cz) wrote:

> Ruzne VLANy se daji vzajemne jedinne routovat. Pokud bys je propojil na
> L2 switchem, pak jsi z nich udelalo jeden VLAN. I kdyby mel v ruznych
> castech topologie ruzne cislo.

Nie je to celkom tak i keď len rútovanie je zmysluplne. Dá sa medzi dve
VLAN umiestniť transparentný firewal / analyzátor. Tým je z tých dvoch
VLAN zasa LAN, ale to je už pre iný účel než štandardná prevádzka.

> Vidis je jen pokud posilaji vlastni ramce, coz ty nejlacinejsi
> nemanageovatelne nedelaji - nemaji co by posilaly a proc.

Prax je taká ak do cisco switchu pripojím nemenezovateľný switch a dám
show mac address table, tak ho tam vidím, čiže pakety zo svojou adresou
posielajú a to už pri link up.

> A nakonfigurovat na FreeBSD bridge jen kvuli tomuhle mi pripada jako
> overkill. Bridge mj. znamena sitovku trvale prepnutou do promiskuitniho
> modu a s tim souvisejici vykonostni dopad (ledaze je ten router soucasne
> i server a vetsina komunikace probiha tak jako tak s nim).
>
> Ja bych se tomuhle teda spis vyhnul. Ale jestli to natolik potrebujes
> musis samozrejme primarne vedet ty.

Bol to len experiment. Jednoduchšie je cyklicky sa zo scriptu opýtať
manažovatelného switchu. Navyše ten má lepší výhlad na sieť lebo je v
strede hviezdy. Ale je dobre vedieť, že u FreeBSD aj taká možnosť existuje.

> Tahle cast uz s FreeBSD moc nesouvisi, tak jen velice strucne - bud' na
> spolehlivosti te site moc nezalezi, pak je v poradku setrit na
> infrastrukture. Nebo na jeji spolehlivosti zalezi, pak tam das to Cisco
> (nebo neco podobneho) a na nem uz zaridis, ze to "skodicum" co si neco
> nekam neautorizovane pripoji proste nebude fungovat.
>
> Dan
Aby som to vysvetlil. Starám sa nielen o svoju sieť kde rozhodujem, ale
aj o množstvo sietí rôznych zákazníkov kde rozhoduje niekto iný a tam je
všehochuť zapojenia, druhov HW a požiadaviek.
V princípe nastupujem, až keď je to moc komplikované na domáceho admina,
často krát po jeho výmene bez zanechania dokumentácie.
Vtedy sa uplatní dočasne alebo aj natrvalo FreeBSD server s webom a
mojimi scriptami, ktoré individuálne upravujem podla konkrétnej
situácie. Potom domáci admin si môže zobrazovať čo potrebuje a v takom
tvare ako mu vyhovuje. Dá sa mu ľahko spraviť a udržiavať aj spomenutá
inventúra MAC a IP adries a získa prehlad nad svojou sieťou.

Jozef