Domaci microserver

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Oct 27 07:17:31 CET 2020

Marek SOUDNY wrote on 27. 10. 2020 6:55:
> Mne by to docela zajimalo. Rpi jsem zvazoval na domaci server + NAS, jenom uplne nevim jak vyresit napriklad uspavani disku pri necinnosti (a nasledne probuzeni, kdyz na ne prijde pozadavek). Disky by asi musely byt pripojene pres usb externi box..

Pokusil jsem se o mini router/server uz s RPi3, uz ctyri roky mam na nem
nainstalovany zakladni system a od te doby lezi u zidle na zemi a ceka
na instalaci potrebnych portu. K tomu uz jsem se ale nejak nedostal a
RPi4 by, obavam se, dopadlo podobne, takze to nejspis zbabele vzdam
rovnou, bez boje ;-)

Ale ze studijnich duvodu by me stejne zajimalo co zvlastniho je pro
rozchozeni treba.

Co se disku tyce, dneska bych ja uz sel nejspis do SSD disku a tam
uspavani neni dulezite.

U klasickych rotacnich disku bych vyuzil vnitrni schopnosti disku se po
nastavene dobe necinnosti uspavat, ale to ma dost hacku - jednak FreeBSD
na disky saha co chvili a pokud nevypnes atime tak i cteni souboru
znamena zapis metadat, druhak, intenzitu vypinani je treba opatrne
vybalancovat, protoze klasicky disk ma nejen omezeny pocet provoznich
hodin, ale take omezeny pocet start/stop cyklu. Vypinanim setris
provozni hodiny, ale vycerpavas cykly. Tak abys pro same prodluzovani
zivotnosti tuto nakonec nezkratil ...

Coz je, abych se kruhem vratil na zacatek, jeden z duvodu proc zvazit
SSD ...

Dan