Kdo mi cmare do souboru ?

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon May 25 17:00:25 CEST 2020

Pri pristup k mailboxu pouzivam imap-uw - konkretne IMAP protokol, ve
variante STARTTLS. Ja vim, to neni udrzovany software, je dokonce az tak
stary, ze autor uz ani nezije. Klidne prijmu radu na neco jinyho (ale
nechci aby to melo samostatnou databazi uzivatelu, at to jede nad
systemovou a format mailboxu a to to idealne ma textovy), ale to neni
duvodem proc sem pisu.

Obcas se stane, ze mi to mailbox /var/mail/$username poskodi, a to tak,
ze se na zacatku souboru objevi blok binarnich dat. Pravdepodobne to
nejak souvisi se soucasnym pristupem vice procesu k tomu souboru - vice
IMAPu (kdyz clovek pristupuje k mailboxu z vice nez jedne
aplikace/pocitace) pripadne v tom muze hrat roli i sendmail, kdyby
zrovna ukladal dalsi email. Binarni data se objevi na zacatku souboru, a
nasledne s nim pak nelze pracovat (protoze nema znamy format) dokod to
ho neopravim v textovem editoru.

Moje zkusene oko dokonce dokazalo identifikvoat co to je za binarni data
- je to sifrovany segment nejake TLSv1.2 komunikace. Mohl by to
napriklad klidne byt kus te IMAPs komunikace, ale je to sifrovany,
dovnitr nevidim, jistotu nemam.

Takze konecne k dotazu.

Ocenil bych nejaky napad, jak "pri cinu" chytit proces, ktery mi prave
zapisuje do souboru. Podminka je jednoducha, konkretni soubor, zapis na
zacatek souboru a prvni byte zapisovanych dat neni "F" (protoze F je tam
patri spravne, binarni data vzdy zacinaji jinou hodnotou).

Uplne nejlip, kdybych ho pri tom rovnou dokazal zcoredumpovat, protoze
tu chybu budu potrebovat orpavit. Pro zacatek ale staci zjistit "kdo".

Neresil jste nekdo neco podobnyho ?