vfs.zfs.min_auto_ashift v /boot/loader.conf

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Sep 8 10:21:33 CEST 2017

On 8.9.2017 7:01, Kaminar wrote:
> nainstaloval jsem FreeBSD 11.1 a v bsdinstallatoru jsem zvolil ZFS +
> zarovnani na 4K sektory. Po instalaci jsem si vsiml, ze po instalaci je v /
> boot/loader.conf radek s vfs.zfs.min_auto_ashift=12. Hodnota promenne po restartu systemu je 9.

> Proc je to v /boot/loader.conf a ne v /etc/sysctl.conf? Ma to nejaky vyznam, nebo je to chyba bsdinstallu?

Promenna je typu CTLFLAG_RW a u tech se inicialni hodnota nebere z
environmentu (kam ho dava loader.conf). Proto je defaultnich 9 a je
uplne jedno co je napsane v loader.conf

Musela by byt typu CTLFLAG_RWTUN aby zapis loader.conf mel nejaky smysl.

Takze o chybu se jedna urcite. Bud' v bsdinstallu nebo d deklaraci typu
te promenne.

Podle popisku je vyznam promenne tento: "Min ashift used when creating
new top-level vdevs."

Nejsem se ZFS moc kamarad, takze nevim, za jakych vsech okolnosti ke
vzniku noveho poolu nebo korenoveho vdev dochazi.

Kdyby se za nejakych okolnosti vytvarelo automaticky uz pri startu
systemu, pak by vadilo, kdyby k tomu doslo pred tim, nez se zpracuje
sysctl.conf, bylo by treba mit promennou nastavenou uz driv, tedy v
loader.conf, a chyba by byla v deklaraci typu promenne.

Pokud se nic takoveho brzo a automaticky nevytvari a obe dotcene veci
vznikaji jen na pokyn superuzivatele na plne nastartovanem systemu (coz
predpokladam spis) pak by promenna stacila v sysctl.conf a chyba by byla
spis v bsdinstallu. Tuhle variantu odhaduju za pravdepodobnejsi, ale to
skutecne jen hadam - jak uz zmineno, se ZFS tolik nekamaradim.