M.2 SSD disky vo FreeBSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue May 2 21:56:35 CEST 2017

Lukáš Ferenec wrote:
> Pouziva niekto z vas na FreeBSD M.2 SSD disky? Rad by som si kupil do
> svojho serveru Samsung SSD 960 PRO (
> http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/consumer/960pro.html),
> ale nemam ziadnu skusenost s tymto typom SSD diskov, ktore sa pripajaju na
> PCIe.

> Bude mi to vo FreeBSD normalne fungovat?

To, ze pravdepodobne bude fungovat, je strucna verze odpovedi.

Ja mam trochu delsi.

M.2 je komplexni konektor, pres ktery muze prochazet soucastne jak SATA
tak PCIe (a dokonce i USB). A kdyz disk, tak navic bud' pres AHCI a/nebo
NVME controller. To vsechno tam byt muze, ale v zavislosti na designu MB
take nemusi. Konektor navic ma dve mechanicke varianty - B nebo M
(pripadne je dualni).

Samsung SSD 960 PRO je podle specifikace NVME s M variantou konektoru.

Musis se tedy ujistit, ze tvoje deska ma M variantu konektoru (nebo
konektor dualni), a ze ma NVME.

S FreeBSD spis problem nebude, to ma podporu pro NVME od verze 9.2-R, v
kernelu nebo dynamicky loadovane musis mit moduly nvme a nvd (a disk
bude nejspis /dev/nvd0).

Pokud tohle vsechno mas, tak to spis fungovat bude.

> Mozem z toho aj bootovat a

To je taky spis otazka na schopnosti desky. Umi tvoje deska z disku
pripojeneho na tomhle rozhrani startovat ? V pozadovanem rezimu BIOSu
(CSM / UEFI) ?

> budem dosahovat take rychlosti, ako uvadza vyrobca?

Tak to je jedina otazka na nakterou muzu odpovedet s naprostou jistotou.
Urcite ne ;-)

Udaje vyrobce jsou rychlosti maximalni, dosahovane v idealnich
podminkach. Realne budes limitovany predevsim rychlosti kokretniho
chipsetu desky a hw implementaci vubec, dale zpusobem uzivani disku ...

 > Pripadne viete mi poradit nejaky iny SSD disk, ktory mi bude vo
FreeBSD pracovat lepsie?

To nemuzu, nemam se SSD over M.2/NVME osobni zkusenost. Ale od Samsungu
by me odradilo to, ze v dokumentaci nemuzu najit nic o odolnosti disku
proti nahlemu vypadku napeti. Z cehoz soudim, ze to nejspis "neresi".

Zalezi jak moc se bojis o data co na to budes davat ...