SSD nebo HDD na system

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Wed Nov 9 01:15:03 CET 2016

Dan Lukes wrote on 2016/11/09 00:22:

[...]

> U mechanickejch disku starsich peti provoznich (ne kalendarnich!) let uz
> nejsem uplne klidnej, prestoze mam radu disku i o dost starsich.
>
> Tento cil samozrejme predpoklada pouziti spise draheho SSD ...

Z mych zkusenosti mam nejvetsi strach u disku, co jsou v provozu 2 - 3
roky. Kvalita disku v poslednich letech sla vyrazne dolu a tak ty
novejsi po 2 - 3 letech odchazeji, ale ty, co uz jsou v provozu 5 a vice
let, vetsinou bezi, dokud je nevymenim z duvodu nedostatecne kapacity,
nebo vyrazeni celeho serveru.
Nejstarsi disky, ktere mam stale jeste v provozu, maji nabehano 86994
hodin (temer 10 let) - pritom to jsou "desktopove" SATA Samsungy.

V poslednich letech jsem ale treba taky uz po 1 roce reklamoval dva ze
ctyr Seagate ES 1TB.
Nejhorsi jsem mel v provozu 2TB Seagate ruznych modelovych rad. Tam do 3
let umrela snad polovina (obrovske mnozstvi realokovanych sektoru)

U me tomu vetsimu nasazeni SSD brani fakt, ze vetsinu serveru / projektu
mame s velkym narokem na kapacitu a uz ne tolik na IOps. Poskladat treba
4TB ze serverovych SSD je porad pekne draha sranda, zatim co v rotacnich
HDD je to "za par korun".

Dokud byly SSD jen SLC a MLC, tak jsem mel jeste odvahu do serveru dat i
ty kvalitnejsi "desktopove", ale ted uz bych tam jine, nez serverove s
kondenzatorem na napajeni nedal. Coz zase posouva cenu jinam.

A jeste jedna vsuvka k SSD - kolega v jine firme pred par lety nasadili
do nejakych zakaznickych embeded zarizeni zhruba 50 kusu SSD, nevim
presne model, ale byl to nejaky Kingston s kapacitou asi 30 GB a do roka
a pul jim vsechny prisly zpatky na reklamaci, i kdyz se z nich prevazne
jenom cetlo.

Ale to jsem dost odbocil od tematu.

Diky oboum za odpovedi, nainstaluju system na ty HDD a SSD pouziju jen
pro databazi - jak jsem predpokladal.

Mirek