zvetseni gmirroru a optimalizace newfs

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Apr 14 11:54:23 CEST 2016

Miroslav Lachman wrote:
> Pro GPT zase  nelze pouzit gmirror na cely disk, ale jedine na jednotlive partitions.

To si nemyslim. Mam dojem, ze problem je jen s bootovanim.

FreeBSD z gmirroru bootovat proste neumi, a to, ze lze v nekterych
situacich dosahnout toho, ze si nevsimne, ze se jedna o gmirror neni
obecne pouzitely "podvod".

Pokud si to myslim spravne, pak rada, kterou nechces slyset, ale ja ji
mam presto za nejlepsi - proste z toho nebootuj, to proste neni normalni
podporovana konfigurace, s podporovanou konfiguraci bude vsechno daleko
jednodussi.

> Az sem v tom mam docela jasno, ale dostavam se k optimalizacim pro
> newfs. Disky maji 4k sektory

Jako logicky i fyzicky ? Nebo jen fyzicky, lec logicky prekladane na
512B ? Ne, ze by to bylo az tak podstatny, jen jsem zvedavej, disky s
"priznanymi 4kB sektory" nejsou zas az tak bezny.

> Ale ma vubec smysl optimalizovat nejak parametry pro newfs? Zkousel jste nekdo nejake testy vykonu /
> degradace fragmentaci / vliv na rychlost fsck?

Z toho vseho co zminujes se mi jevi nejkritictejsi ta doba behu fsck,
kdyz uz dojde ke smule a fsck je nutny. Jde o delku vypadku v takove
situaci.

Zadne exaktni benchmarky jsem nedelal, teoreticky lze dovodit, ze z
hlediska komunikace s diskem je nejlepsi pokud velikost fragmentu je
stejna nebo je nasobkem velikosti fyzickeho sektoru. Spravny alignment
predpokladam automaticky.

> Vyplati se treba zvetsovat velikost fragmentu, bloku?

4k fragmenty uz mas, takze z tohohle duvodu uz ne.

Teoreticky - cim vetsi bloky tim mene jich je, tim mensi pametove
struktury jsou treba a je mene nutnych indirekci pri pristupu k blokum
velkych souboru. Takze jeste muzes jit na 64kB blok 8kB fragment (misto
soucasnych 32/4).

Ale to az tak kriticky nevidim.

Dan