GEOM sw RAID1(mirroring) a GPT ... poucenie a postup

Drgoň Tomáš tomas.drgon at truni.sk
Mon Sep 14 14:37:21 CEST 2015

> From: "Dan Lukes" <dan at obluda.cz>

> To neni pravdivy vyrok.

Chapem, aby ten vyrok bol pravdivy, tak tam treba doplnit, ze to nie je
mozne v pripade, ked chceme aj bootovat z takehoto sw mirroru na
FreeBSD 10.2-STABLE. (To myslim vychadzalo z kontextu.)

A este sa upresnim GPT na zaciatku disku moze pouzit aj viacej sektorov a
teda taky isty pocet bude aj na konci disku ci volume.

> Klidne muzes ze dvou fyzickych disku udelat RAID1 volume; GEOM si
> potrebne informace ulozi do posledniho sektoru fyzickych disku -
> tyhle
> sektory ale nejsou soucasti vysledneho RAIDu.
>
> Takze, kdyz na RAIDovem volume delas GPT, ktere si nejake svoje
> informace uklada do posledniho sektoru volume, tak nevznika vubec
> zadny
> problem. Proste proto, ze posledni sektory fyzickych disku a posledni
> RAIDoveho volume nejsou totozne sektory.

Takze takyto mirror je cisto na data, aspon zatial.

> [...]
> chybam
> a diky ni a specifickemu chovani hned nekolika dalsich komponent
> vyrobit
> konfiguraci, o ktere lze rict jen to, ze byla proste vadna - ale
> dohromady s temi zvlastnimi (a nezarucenymi) vlastnostmi kodu to ve
> vysledku nejak fungovalo, protoze, jak znamo, sudy pocet chyb se
> nekdy
> vzajemne vyrusi ;-)
>
> No, at uz to za vaznou chybu systemu povazujeme nebo ne, GPT obsahuje
> takove vnitrni kontroly konzistence, ktere fungovani podobne

Urcit je len lepsie ked ma aj "secondary GPT table"... redundancia.

> Muzeme o tom vest spory, muzeme s tim nesouhlasit, ale to je tak
> vsechno, co se proti tomu dá delat.
>
> No, vlastne neco by se preci jen dalo delat - naucit loader korektne
> fungovat nad timto typem RAID1.

Sa mozno dockame :-)

> Abych mohl souhlasit musim dodat - pokud chces z RAIDu i bootovat,
> pak
> je treba se omezit pouze na loaderem podporovane formaty disku, takze
> SW
> raid jako moznost vypadava.
>
> Dan

Vdaka za poucnu odpoved.