Postfix a kolize openssl/base vs openssl/ports

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Jul 8 18:31:16 CEST 2015

On 07/08/15 12:28, Miroslav Lachman:
> Nevim, jestli to ma nejakou souvislost, nebo ne (s SSL urcite ne), ale
> hlasku "out of memory" jsem minuly tyden videl prvne v zivote na FreeBSD
> 10.1 i pri pokusu o obycejny reload pravidel PF (pf.conf).

To co chci popsat patrne spis nebude s timhle konkretnim pripadem
souviset, ale pro jistotu chci zminit, ze k "nedostatku pameti" muze za
urcitych okolnosti dojit i tehdy, kdyz by pameti nedostatek byt nemel.

To cemu totiz bezne rikame "volna pamet" je ve skutecnosti spis pamet
"uvolnitelna". System totiz nenechava pamet lezet ladem, pamet, pro
kterou aktualne neni jineho vyuziti je, az na stanovenou rezervu,
pouzivana jako cache.

A v tom je ten hacek. Pokud dojde k "prudke spotrebe" tak se ona rezerva
muze vycerpat. System ji sice okamzite zacne doplnovat (uvolnovanm cache
bloku). ale muze nebyt dostatecne rychly.

Za teto situace muze alokace pameti selhat s tim, ze pamet neni, ackoliv
pro takovou odpoved neni v danou chvili zdanlive zadny duvod.

A tohle se muze stat kazde aplikaci, kdykoliv a bez ohledu na to, jak
male mnozstvi pameti alokuje (tu velkou alokaci, ktera vycerpala rezervu
mohl udelat nekdo jiny).

A proto neni tvrzeni "nase aplikace pouziva jen malo pameti a je urcena
jen na pocitace s dostatecnym mnozstvim volne pameti" omluvou pro
prasacky napsane aplikace, ktere na chybu pri alokaci pameti nereaguji
korektne ...