Pomaly zapis na SSD

Dan Lukes dan at obluda.cz
Tue Jun 9 09:54:20 CEST 2015

Marián Černý wrote:
> mam dva podobne servery a na jednom sa nam vyskytol problem s performance pri zapise.

> Napriklad time make deinstall postfix na zdravom serveri:
> 0.060u 0.048s 0:00.17 58.8%	3699+3714k 58+624io 15pf+0w
> a na pomalom serveri:
> 0.047u 0.063s 0:27.22 0.3%	3159+2964k 13+593io 17pf+0w

> Zapis 500 MB trva na oboch serveroch rovnaky cas (5.4 sekundy):
> # time dd if=/dev/random of=/tmp/blaf bs=1024000 count=500
> 512000000 bytes transferred in 5.408680 secs (94662654 bytes/sec)

Sekvencni zapis 1/2GB v blocich velikosti 1000kB je o dost jine
zatizeni, nez zapis podobneho mnozstvi dat v po 4kB blocich nahodne po
disku.

> Servery sa lisia v diskoch, pomaly ma 2x Crucial M4 128 MB <M4-CT128M4SSD1 040H>, zdravy ma 2x Samsung 840 PRO <Samsung SSD 840 PRO Series DXM05B0Q>.

Ono je moznosti pomerne hodne. Nektere ovlivnit muzes, jine nikoliv.

Disky mohou mit jinou historii. Ano, ted trim pouzivas. Ale nastupoval
disk do systemu ve vycistenem stavu ? Pokud ne a z hlediska vnitrniho
pohledu disku na sebe sama zacinal jako plny nebo takrka plny pak je
zrejme takra plny i ted - s vyjimkou tech par bloku, ktere mezitim
uvolnil trim.

Disky mohou mit jinou vnitrni geometrii. A vzajemne interference fyzicke
geometrie disku s logickou geometrii filesystemu (tedy to v jakem pomeru
jsou alokacni bloky a zda jsou zarovnane vuci sobe spravne nebo spatne)
pak mohou vest k dost odlisnym vysledkum pri pristupu.

U disku zaplnenych nebo blizko zaplneni pak bude hrat roli zda ma
fyzicky disk over-provisioning (ve skutecnosti ma o neco vetsi fyzickou
kapacitu nez jakou priznava navenek). Crucial M4 ma, pokud vim,
overprovisioning nulovy, Samsung 840 ho ma (navic konfigurovatelny), i
kdyz nevim kolik je tam nastaveno z vyroby.

Pokud disky pouzivaji pro zvyseni zapisove rychlosti trik zvany komprese
dat (ani o jednim z disku nevim, jestli pouziva) pak mohou rozdilne
vysledky prichazet take z rozdilnych algorimu, ktere pri tom pouzivaji.

A popravde receno, cely wear-leveling a vsechna ostatni kouzla, ktera
disk potrebuje k udrzeni sveho vykomu jsou implementacne zavisla, a da
se jen tezko odhadnout dopad odlisne implementace v konkretni situaci ...

Jeste, ze ses neptal co tvoje potize pusobi. Moznosti je tolik, ze by
bylo tezky si vybrat. Ptal ses, na co se povidat - no, tak to jsem ti
snad nejaky tipy dal ;-)