freebsd-update

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Sun Dec 7 17:48:05 CET 2014

Zbyněk Burget wrote on 12/07/2014 17:09:
> Zdravim,
> vim, ze se to tu probiralo uz nekolikrat, s prichodem 10.1 se pro
> jistotu zeptam znovu.
> Pouzivate nekdo pro bezne upgrady (RELENG) freebsd-update v defaultni
> konfiguraci? Resp. pouzivate to vubec nekdo?

Ja pouzivam na vetsine serveru freebsd-update snad uz od FreeBSD 6, nebo
kdy se to tam objevilo. Takze s nim mam hromadu zkusenosti (dobrych i
spatnych). V podstate mam do freebsd-update.conf jen doplneno par
souboru, ktere aktualizovat nema, protoze je mam lokalne modifikovany.

> Nebo radsi nemam riskovat a
> drzet se osvedceneho prekladu ze zdrojaku? Jak jsou u technologie
> freebsd-update resenz upravy v /etc? To jsem se nikde nedocetl, jestli
> se taky spousti mergemaster nebo je to uz soucasti procesu?

Nepousti se primo mergemaster, ale nejaky jiny (interni) zpusob
porovnavani zmen a pripadny merge. Oproti mergemasteru je podle me o
neco horsi a nekolikrat (v prubehu rady let) se stalo, ze to po me
chtelo rucne potvrzovat stovky zmen (vsechny souboru v /etc/rc.d) jen
kvuli rozdilu v CVSid.
Nemuzu rict, ze by freebsd-update byl vylozene spatny, riskantni atd.
Spis bych rekl, ze riskantni neni, ale pokud chces mit "opravdu jistotu"
v tom, co se ti nainstaluje, tak je asi porad lepsi ten preklad ze
zdrojaku, NFS mount na cilove servery a tam uz pak jen installkernel +
installworld. Bude to i vyrazne rychlejsi.

> Otazka 2. - kdyz bych radej nakonec prece jen zustal u prekladu ze
> zdrojaku, pouzivate nekdo pro synchronizaci src stromu freebsd-update?

freebsd-update aktualizuje i /usr/src, takze neni problem s nim
zauktualizovat world a pak si prelozit vlastni kernel. Mam to tak na
stroji s IPSec kernelem.

> Do toho svn, jakozto kanonu na vrabce, se mi opravdu nechce.

Soucasti base by mel byt svnup, takze nemusis instalovat cele svn
(Subversion). Kazdopadne mi (subjektivne) prijde, ze aktualizace
/usr/src je ze svn podstatne rychlejsi, nez pres freebsd-update. Tohle
je, rekl bych, dost velka slabina freebsd-update, protoze pokud v
systemu existuje i /usr/src a stahujou se jeho aktualizace (a pozdeji
instaluji) pres freebsd-update, tak to trva silene dlouho. Mozna i v
zavislosti na rychlosti disku, ale obecne mi to prijde, ze to pak trva
skoro tak dlouho, jako stahnout pres svn a prelozit world i kernel.
Presne mereni casu by sis asi musel vyzkouset sam.

> Otázka 3. - kdyz bych delal pouze binarni upgrady worldu a chtel pouzit
> vlastni kernel, je realne pomoci freebsd-update stahovat patche worldu +
> zdrojaky kernelu, kernel prekladad a do worldu instalovat binarni
> patche? Premyslim nad tim spravne tak, ze v takovemto pripade bych mel
> ve freebsd-update.conf nastavene components na world src/base ?

Jakmile nemas GENERIC kernel, tak ti ho freebsd-update aktualizovat
nebude. Takze klidne muzes delat binarni aktualizace worldu a pak si z
tech aktualizovanych zdrojaku prelozit vlastni kernel. (viz vyse moje
poznamka o IPSec kernelu)

Otazkou pak zustava, jestli to ma smysl.
Uprimne - nikoho od freebsd-update neodrazuju a sam ho pouzivam, ale
jestli mas vice serveru a muzes si dovolit mit jeden jako svuj vlastni
build server, tak si na nem pkg builduj v poudrieru, world i kernel si
tam delej ze zdrojaku aktualizovanych pres svnup a na ty cilove servery
si pak pres NFS mountuj /usr/src a /usr/obj a delej uz jen installkernel
+ installworld (a mergemaster).
Bude to podle me rychlejsi, spolehlivejsi a jednodussi.
Sam se k tomuhle snazim dokopat uz asi rok, ale porad me pali akutnejsi
problem, nez odklon od freebsd-update, ktery v podstate funguje dobre,
az na nejake vyjimecne pripady.

Mirek