FBSD 10.1, UEFI, EFI Shell

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Dec 7 17:18:42 CET 2014

On 12/07/14 16:18, Zbyněk Burget:
> Deska pise, ze EFI 1.10 - takze to neni nejnovejsi implementace.

> Ale opet mne tu nahlodava, ze kdyz uz nekdo na FreeBSD zacal
> vymyslet UEFI, bude to primarne fungovat na tom nejstandardnejsim
> standardu, tedy u Intelu

Coz ale nemusi byt nutne nejaka starsi verze, na ktery to nikdo nikdy
nespustil, protoze ji mozna ani nemel ...

> Pokud jsem to pochopil spravne, tak EFI Shell si boot menu uklada
> "nekam" na nejake zarizeni (disk) do EFI oddilu.

Nepochopil.

Seznam vsech loaderu (z nichz vznikne boot-menu) ma firmware ulozeny
nekde v NVRAM (driv se tomu rikalo CMOSka). Seznamem loaderu se mysli
seznam cest k souborum s loaderem.

Ano, samotne loadery jsou na tech jednotlivych zarizenich. Nechci to
natahovat presprilis - muze to byt specialni oddil a specialni adresar,
ale nakonec nemusi. Musi to proste byt tam, jakou cestu jsi do te NVRAM
ulozil.

A kdyz ne ty, tak vyrobce, ktere nektere radky seznamu nejak predvyplnil.

A ja se obavam, ze cesta k loaderu na CD pripojenem pres USB v tvem
seznamu v teto chvili neni a bylo by potreba ji tam pridat (nebo se
ujistit, ze nemam pravdu a ona tam je).

To, ze do systemu pripojit nejake nove zarizeni nezpusobi samo o sobe,
ze se loader na nem objevi v seznamu. Duvod proc se v boot-menu pripadne
zjevi nova polozka je, ze ten radek, ktery tam ale musel byt, nebyl
vyrazen proto, ze vede an soubor, ktery v aktualni konfiguraci systemu
neni k nalezeni. Novy radek v boot-menu se neobjevi, pokud cesta k
loadru na tomto novem pripojenem zarizeni v systemu nakonfigurovana
proste neni.

> Ale kdyz tam mam zatim  disk uplne prazdny, na kterem jeste zadny oddil ani neni, nemam kam to  boot menu ulozit.

Kdyz tam das prazdny disk a na nem nebude filesystem, onen specialni
oddil, nebo spravny adresar, nebo tam nebude ten soubor - proste - kdyz
nepujde najit soubor, jehoz lokaci jsi (nebo vyrobce v ramci defaultu)
zadal do boot-menu pak se tato polozka boot-menu bude ignorovat a
firmware prejde k dalsi polozce.

Jestli v tom seznamu cesta k loaderu na CD (pripojenem pres USB) je, tak
k nemu dojde. Jestli neni, tak na nej nedojde. Disk, ani to jestli na
nem je nebo neni nejaka specialni partition a co je pripadne na ni  na
to nema zadny vliv (ledaze by na tom disku platny loader byl a cesta k
nemu by byla v seznamu driv).