Chyba cteni disku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Sep 1 14:22:25 CEST 2014

On 09/01/14 13:30, Miroslav Lachman:
> Obcas, kdyz vim partition, na ktere by mel byt vadny sektor, prepisu
> vsechno volne misto nulama. Nekdy tim ten necitelny sektor zmizi a tim
> aspon vim, ze nebyl zasazen zadny soubor.

A to udelas jak ? Vytvaris vetsi a vetsi soubor plny nul az zaplnis
kompletne misto na disku ?

To vim, kdy nemuze necitelny soubor zasahnout. To kdyz mas velikost
fragmentu vetsi nez jeden sektor (coz neni neobvykle) a poskozeny je
nektery ze sektoru fragmentu, ktery uz neni pouzity pro ulozeni dat.

Takovy sektor neni volny (protoze nejmensi alokacni jednotkou je
fragment) a "zaplnenim disku" ho netrefis.

Nemusi ho ale najit ani precteni vsech souboru, protoze tenhle konkretni
sektor je sice soucasti fragmentu, ktery patri do nejakeho souboru, ale
neni sektorem ve kterem jsou ulozena nejaka data toho souboru.

Dale si nejsem jisty, jestli "cteci" metoda spolehlive trefi sektor,
ktery patri do nejake (drive velke, dnes ale prevazne nepouzivane)
adresarove struktury (soubor typu 'd'). Ze ho netrefi metoda
"zaplnovaci" je jasny.

Takze nakonec jsem si napsal vlastni utilitu, ktera cte cely disk po
relativne velkych blocich (takze pomerne rychle) a kdyz se konkretni
blok nepovede, tak to pulenim intervalu upresni az na uroven jednoho
sektoru - a prepise jen ten. Navic za "problem" nepovazuju jen to, ze se
dany blok nepodarilo precist vubec, ale i to, ze jeho cteni trvalo
"nejak podezrele dlouho". V takovem pripad predpokladam, ze blok
obsahuje sektor s "mekkou vadou", ktery sel precist jen zasluhou L2
samoopravnych mechanismu (ktere ale trvaji dele) - a pro jistotu ho
prepisu taky (dokud z nej jeste mam kompletni a spravna data). Nic
horsiho, nez to, ze jsem ho prepsal zbytecne se nestane.