particia /tmp - lost+found

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Aug 20 22:35:03 CEST 2014

On 08/20/14 20:12, Lubomir Majersky:
> problem a aj bol. Ked uz som nemal nervy na manualne 'fsck', tak som to
> spustil s parametrom '-y' (ak sa nemylim). Bola to katastrofa, a tak som
> to cele prerusil. Zo zaloh (denno-dennych) som obnovil cely system aj s
> datami bez najmensich problemov, samozrejme, uz na nove disky. Ked som
> vlozil uvedene disky do INEHO servera (po jednom) a primontoval som
> problematicku particiu, tak mi aj ten INY server lahol (zresetoval sa).

To vypada na VELMI poskozeny filesystem. To muze byt zavada hardware
disku, nebo poskozeny FS jako takovy - tedy "sluzebni" datove struktury.

V druhem pripade by melo stacit svazek naformatovat.

> Zmienene disky funguju, uz inde na PC s WIN.

No, takze, zrejme, skutecne "jen" poskozeny FS.

Ten muze byt poskozeny prilis mnoha ruznymi zpusoby z nichz vetsina pad
server nezpusobi, protoze bud' jde o poskozeni male, ktere spravi fsck,
nebo tak velke, ze ho fsck nespravi a svazek se neda namountovat.

V nekterych pripadech al emuze byt poskozeny tak, ze jeho primountovani
nebo az pouziti zpusobi panic(), a v horsim pripade pak pad ...

> Neviem, akosi od davnej historie to tak pouzivam...

Pak to bude necekane jednoduche ;-)

Pouzivas-li /tmp na oddelenem svazku proto, ze to tak "delas odjakziva",
pak ho vytvarej v te velikosti, ve ktere ho odjakziva vytvaris. Mas
nejaky konkretni duvod osvedcene postupy menit ?

To se te nesnazim lacino zbavit - tak to proste je. Tech ruznych zpusobu
jak system nastavit je strasne hodne, kazda ma svy vyhody a nevyhody -a
jestli mas nejaky zpusob, ktery pouzivas a ktery ti vyhovuje, tak ho
nemen - ledaze jsi s necim nespokojeny. A pak bude "spravna zmena"
souviset s tim, s cim jsi nespokojeny.

> novy server, kde
> budem mat SAS disky (2x300GB 1x600GB a mam este starsie 3x72GB a
> 1x146GB). Dve 300-ky davam do zrkadla, tam viem co chcem mat, 600-ka je
> na zalohy a chcel by som vyuzit 2x72GB (15k) v mirrore a tam nasmerovat
> samostatnu particiu /tmp a hodit tam aj swap ako particiu resp. swap ako
> subor.

Swap jako soubor nemohu doporucuit kvyli vykonove penalizaci. Ze
stejneho duvodu obvykle neni dobra volba davat swap na stare (a
predpokladam tedy, ze pomalejsi) disky, ale vidim, ze to jsou 15k disky
(zatimco o tech ostatnich nevim nic), takze to v tomto pripade mozna
neni relevantni namitka.

Ale pomineme-li vykonove otazky, tak ja to vidim na slice pres cely ten
72GB mirror, v ni pak swap o velikosti 2xaktualni velikost RAM a vechno
ostatni je root svazek na kterem je kompletni bezna instalace bez
dalsiho deleni. Tedy vcetne /tmp, /var i /usr

Ostatni disky bych mel organizovane vzdy co fyzicky disk to jeden svazek
a namoutovane na vhodne misto korenoveho stromu.

Neni to zdaleka jedine mozne reseni, co spravce to vlastni nazor, ale
takhle bych to rozdelil ja.