particia /tmp - lost+found

Dan Lukes dan at obluda.cz
Wed Aug 20 18:12:12 CEST 2014

Lubomir Majersky wrote:
> ...proste prestane ta uvedena particia /tmp korektne fungovat (nie je
> mozne z akychkolvek dovodov do nej zapisovat)

Takze je, napriklad, read only ? Bude to dost blba odpoved, ale v
takovem pripade se stane to, ze do ni nejde zapisovat ;-)

> ...a nemala by? Teda ak dodrzim vsetky atributy (permission)...

Kdyz bdue mit spravny prava, kdy bude dost velka, kdyz bude prijatelne
rychla ...

> Postacuje na to 'ln -s /var/tmp /tmp' (dufam, ze so to zapisal spravne).

Vetsinou by melo, a kdyby pro nejake konkretni pouziti nikoliv pak muze
spouzit nullfs.

> Alebo inak. Ak predpokladam, ze mam particiu /tmp, ktora prestala byt
> funkcnou, zo subora 'fstab' ju "vyhodim" a vytvorim /tmp adresar v /
> (rozumej na root particii) so vsetkymi atributmi ake maju byt, mal by
> pocitac/server fungovat?

Jasne. Je jedno jakym zpusobem je adresar /tmp vytvoren.

> ...ziadni uzivatelia (len root a jeden user + users typu www, mail... a
> tak podobne s nologin), je to server povedzme ze mailovy (apache,
> postfix, mysql... amavis-new, spamassasin... webmail rozhranie...) a
> maily su ukladane na samostatnej particii /xyz.

Tak to zkusme jinak. Rozhodl jsi se /tmp vytvorit v podobe samostatneho
svazku. Pro tuhle volbu mas, zrejme, nejaky duvod, a uzivatele, kteri na
tomhle serveru nejsou, to byt nemohou. Muzes ten duvod popsat ?

Protoze jinak ti reknu, ze to jako samostatnej svazek delat vubec nemas
a tudiz je otazka vhodne velikosti irelevantni. Na serverech "s jednim
uzivatelem", ktery je navic soucasne superuzivatel, mam vsechno na
jedinem svazku, tom korenovem.

Jde obvykle o instalace, kde je ocekavane zaplneni disku v tak prikrem
nepomeru s obvyklou kapacitou tech nejmensich dostupnych disku, ze se
nema delenim na svazky smysl zabyvat.

> mas ho v ramci / root particie? Ak ano, potom sa ta opat opytam aku
> velku mas / root particiu. Alebo este nejako inak?

Korenovy svazek mam obvykle pres cely fyzicky disk. Jen u cistych
routeru a jinych podobnych "malych" instalaci (kde se ukladani zadnych
dat ani nepredpoklada) volim velikost slice 32GB a korenovy svazek tudiz
bude mit tuhle velikost minus velikost swapu (ktery nastavuju na
dvojnasobek aktualne osazene RAM).

Na mensim svazku probehne pripadne fsck rychleji a 32GB zahrnuje takrka
100% rezervu na "necekany narust v objemu ulozenych dat", coz povazuju
za dostatecne.

> Mal som pripad, kedy mi skolabovala particia /home (najvacsia cca
> 300GB). Data zaberali len tretinu dokonca stvrtinu z jej kapacity a aj
> tak mi 'fsck' zahlasil nedostatok miesta, takmer hned po spusteni
> kontroly. Preto som sa domnieval, ze sa 'lost+found' vytvara v ramci /
> root particie, ktora bola velka len 5GB.

Muselo jit o jiny problem. lost+found se vytvari na kazdem svazku a
ukladaji se do nej jen nalezen bloky z tehoz svazku.