Re: nástroj na tvorbu instalačního DVD

David Pasek david.pasek at gmail.com
Sun Jun 15 23:26:23 CEST 2014

Ahoj,

> dejme tomu že mám např. nainstalovaný systém a konfiguraci. Nyní bych
> potřeboval vytvořit ideálně samo instalační médium. Když budu dělat image
> celého disku pro následné klonování, bude zbytečně veliký (navíc ne user
> friendly). Myslím, že nějaký soft na tohle určitě bude - vytvoří image, ale
> bude ignorovat prázdné místo, čímž se velikost zmenší. Máte s něčím
> konkrétním zkušenost? Potřebuji, aby to zvládl nainstalovat vyloženě BFU...

Ja to resim prave tim imagem celeho disku. Pouzivam klasicke dd a
vysledek zabalim a zkomprimuji tarem (tar -czf), takze se jednoduse
zbavim zbytecne velikosti.

Neco jako
dd bs=4m if=/dev/ad0 | tar -czf  -T - | ssh user at 192.168.4.185 'cat > image.dd'
coz udela image, zabali to a posle po ssh na jiny pocitac, kde se to
ulozi do souboru.

Ja tu komprimaci na embedded systemech nedelam, protoze tam vetsinou
nemam dostatecny vykon a trva to dele nez prenos po rychle siti, ale
na normalnim kompu by to asi melo byt ok. Proto to pak komprimuju az
pozdeji, ale to je detail.

Instalace image je pak samozrejme vzdy zavisla na koncovem zarizeni.
Ja casto pouzivam takovouto instalaci systemu na embedded platformy,
kde to zase dd-ckem nahrnu na CF kartu a to dokonce klidne i na
windows pocitaci, ke kteremu mam CF kartu pripojenou v nejake ctecce.
Na windows pocitaci na to pouzivam "physdiskwrite" viz.
http://m0n0.ch/wall/physdiskwrite.php
... coz by mel i podprumerny adminitrator umet pouzit, ma-li k tomu
podrobny navod a step-by-step instrukce.

Nicmene, kdybych to mel delat na nejake disky v klasickem PC, a mel by
to pousted nezkuseny uzivatel, tak by to samoinstalacni DVD asi bylo
idealni a postup mohl byt nasledujici:

1/ nabootovani linuxoveho / *bsd live DVD vcetne zabaleneho image
2/ identifikace bootovatelneho disku, na ktery se ma ten image nakopirovat
3/ dd if=muj-image of=/dev/boot-device
4/ restart

Dulezita je volba liveCD systemu, do ktereho se daji pridavat vlastni
skripty a pripadne binarky, kterych by vsak nemelo byt potreba a mel
by sis vystacit s tim co je v kazdem unix-like systemu. Google nabidne
mnoho variant. Jedna z nich je treba http://livecd.sourceforge.net/

Kriticka je take identifikace toho disku, na ktery se to bude davat a
jeste nejlepe zkontrolovat a overit, ze tam neni neco, co by si
uzivatel nerad smazal.

A ted k prime odpovedi na tvuj dotaz. Zadny specializovany software na
to neznam. Takoveto liveDVD bych si vzdy radsi udelal sam, nez abych
hledal nejaky univerzalni software. Myslim, ze cas ztraveny hledanim
bude vyrazne delsi nez cas venovany vytvoreni takovehoto samo
instalacniho media. Vyhodou vlastniho reseni je, ze to pak mas pod
vlastni plnou kontrolou a nepripada mi to zas az tak slozite.

David.