Jak na RAID5

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu May 22 15:21:01 CEST 2014

Cizek Milan wrote:
> vidím /dev/raid/r0
> při jakémkoli pokusu např. fdisk "Read-only file system"

Pak muzes jeste tak maximalne zkusit startovat ve verbose rezimu, treba
to povi, proc to vidi jako read-only.

Ale nejspis to nebude trivialne resitelny problem.

Kdyz k tomu pripoctu, ze tyhle hardwarove asistovane RAIDu opravdu
nestoji za moc a nejspis z nej opravdu nedokazes nabootovat (jak tady
detailneji popsali jini) a s ohledem na:

> Bohužel mě už trochu tlačí čas, tak upřednostním nejrychlejší doporučení.

To uz tu padlo. Zapomen, ze reklamni brozury tvrdi, ze mas RAID na desce
a chovej se k tomu jako by tam nic takoveho zmineno nebylo, protoze nic
co by si skutecne zaslouzilo jmeno "hardwarovy RAID" tam doopravdy neni.

Nejslozitejsi rozhodnuti pro tebe bude, jak nabootovat, protoze vyjma
skutecnych HW RAIDu je bootovani z RAIDu zcela nemozny nebo ho lze
dosahnout jen urcitym podvodem, kterej se ti ovsem muze pozdeji nevyplatit.

Bud' se rozhodnes pro tuto cestu, takze pro nabootovani udelas RAID 1,
bootovat budes podvodem z nej a budes doufat, ze s tim nebudou ted ani
pozdeji potize, druha moznost je (ja volim obvykle tuhle) ze na vsech
discich udelas identickou bootovaci partition, ale neudelam z nich zadny
RAID. Startovat system se bude ve skutecnosti z jedne (kterekoliv) z
nich, pokud by se ale s diskem cokoliv stalo, tak to nabootuje z
libovolneho dalsiho.

Na zbytku uz si pak udelej softwarovy RAID5 nebo cokoliv jinyho.