SSD disk

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Mar 13 14:39:55 CET 2014

Jindrich Fucik wrote:
> [...]
>
> A poslední dobou mi začíná vadit jakej zvuk vydává rotační disk v tom počítači, takže jsem si řekl, že bych ho nahradil nějakým ne-rotačním - třeba SSD.
>
> A tak jsem se chtěl zeptat, jaké máte kdo zkušenosti? Jaká je vlastně třeba podpora TRIM příkazu?
> Jelikož mám minimální nároky, tak se poohlížím po kapacitách kolem 30-60GB, respektive v cenách 1000-2000Kč.

No, muj osobni mailserver, jehoz pouzivani se charakterem celkem hodne
blizi tebou popsanemu domacimu stroji je SSD diskem vybaven.

Mam tam 120GB Intel rady S3500. Musim rict, ze jsem si zbabele radeji
trochu priplatil nez abych vybiral ciste podle ceny.

Ano, ten podporu TRIM. UFS2 take a zapnul jsem ji, AHCI ovladac disku
taky - takze predpokladam, ze se TRIM pouziva.

Jedine specialni nastaveni (nepocitam-li TRIM-related) ktere jsem udelal
je, ze svazek mam mountnuty s noatime abych snizil pocet zapisu.

Nevim, co by ti jeste pomohlo vedet. Treba nejake statistiky ?

> [...]
>   5  0x058  1               70  Specified Maximum Operating Temperature
>   5  0x060  4                0  Time in Under-Temperature
>   5  0x068  1                0  Specified Minimum Operating Temperature
>   6  =====  =                =  == Transport Statistics (rev 1) ==
>   6  0x008  4              372  Number of Hardware Resets
>   6  0x010  4              157  Number of ASR Events
>   6  0x018  4                0  Number of Interface CRC Errors
>   7  =====  =                =  == Solid State Device Statistics (rev 1) ==
>   7  0x008  1                0  Percentage Used Endurance Indicator

233 Media_Wearout_Indicator -O--CK   100   100   000    -    0
241 Host_Writes_32MiB       -O--CK   100   100   000    -    15607
242 Host_Reads_32MiB        -O--CK   100   100   000    -    14661

Disk bezi 24x7 takze hodiny si na to jak je stary uz zvladnes prepocitat
sam - ano, neni jeste moc stary. A ano, i s noatime (ktere tam je
odzacatku) se na disk stale vice zapisuje, nez se z nej cte.

Jo, osobni zkusenosti s tim jak je tichy nemuzu slouzit - ten stroj je v
serverovne, kde pro ramus neni slyset vlastniho slova, takze fakt
neslysim, jestli je slyset ;-)