Disk do maleho servriku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Nov 10 17:10:09 CET 2013

Miroslav Prýmek wrote:
> tak jsem premyslel a zkoumal a dosel k zaveru, ze by mozna vubec
> nejlepsi bylo nevymyslet kolo, ale pouzit rovnou NanoBSD :)

Kdyz to je tezky. Tyhle derivaty sice na jednu stranu usnadnuji praci,
na druhou stranu, i to NanoBSD potrebuje udrzovat a v jeho presnem
chovani jsi odkazany na to, jak maji jeho autori zrovna v ruznych
verzich dojem, ze "tak je to nejlepsi".

Jo, v danem okamziku ti to dost prace usetri, v dlouhodobem je to
celkove trochu narocnejsi, nez kdybysis to udelal vice-mene sam, ale pak
mel pokoj, protoze presne vis co v tom je a co to dela a nikdo ti to
nemeni pod rukama.

> 1. jak je to s pameti pro mfs? Alokuje se hned v plne vysi, takze
> zustane pripadne nevyuzita?

Ano.

> nepochopil - pise se tam sice, ze se alokuje z odswapovatelne pameti,
> jenze co kdyz swap nemam?

I tak se alokuje z odswapovatelne pameti. Jen neni splnena druha nutna
podminka pro to, aby blok pameti mohl byt odsunut do swapu.

> alokace fyzicke RAM je uz dneska vzdycky postupna. Je to tak?

Bud' nerozumim otazce, nebo zni odpoved "ne". Ale alokace fyzicke pameti
je dost hluboka vnitrosystemova zalezitost. I MFS alokuje "jen" pamet
linearni. Na fyzickou pamet saha v podstate jen ovladace fyzickych
zarizeni a obsluha swapovani.

> 2. Kdesi v navodech na webu jsem videl, ze mfs mountovali s noatime.
> Jaky to ma vyznam? U mfs je mi to prece jedno, ta je rychla, ne?

Kdyz je to jedno, tak nevadi, kdyz to s noatime namountujes ;-)

Dobre, tak uplne neni - jednak zapis noatime samozrejme znamena nejakou
zatez, byt' malou, a na MFS je zaznamenavani atime dost zbytecne, druhak
- jak uz tu padlo, ten disk je ve swapovatelne pameti, takze zapis atime
muze taky znamenat, ze bude potreba prislusny pametovy blok vytahnout ze
swapu (a strcit tam jiny, pokud je pameti malo). A to uz muze byt
pomerne draha operace.