Disk do maleho servriku

Miroslav Lachman 000.fbsd at quip.cz
Wed Nov 6 10:51:57 CET 2013

Radek Krejča wrote:

[...]

> nevim, zda to je FreeBSD specificka zalezitost, ci je to proste tim pouzivanim, ale system nejcasteji prestal z flasky bootovat, pricemz flashka byla normalne citelna a po prehrani zavadece zase fungovala.

Pokud se nepletu, tak pri kazdem bootu FreeBSD zapisuje do oblasti
zavadece, z ceho se naposledy bootovalo (mozna to plati jen kdyz se
pouziva boot manager). Tenhle zapis se da tusim zakazat v loader.conf. K
tomu by asi neco blizsiho vedel Dan. Ja to nikdy nedelal, ale nekde jsem
o tom cetl.
Zkratka nastavit to tak, aby se na medium opravdu nic nezapisovalo, tak
jako je tomu v pripade bootu z CD-ROM.

[...]

> Co se tyce zapisu, tak je potreba vypnout v periodic
> weekly_locate_enable="NO"
> weekly_whatis_enable="NO"
>
> Dale je potreba zabranit logovani, tedy bud logovat do ramdisku s patricnym rotovanim logu nebo logovat na jiny stroj...

Ono v podstate staci v /etc/fstab nastavit ten root jako ReadOnly (pokud
se nebude flashka rozdelovat na dalsi oddily, coz je asi zbytecny) a pak
se automaticky vytvori /var a /tmp jako mfs. Je to popsane v man rc.conf
(varmfs a tmpmfs).
V rc.conf se pak daji nastavovat treba velikosti - pokud se nemaji
pouzit automaticke.
Pripadne jeste root_rw_mount="NO"

Druhou moznosti by bylo pouzit overlay s pomoci unionfs, vice v man
mount_unionfs.