Disk do maleho servriku

Dan Lukes dan at obluda.cz
Sun Nov 3 21:21:59 CET 2013

Miroslav Prýmek wrote:
> Mam maly servrik pro monitoring, postaveny na tehle desce:
> http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-motherboards/desktop-board-d2550mud2.html
>
> ...a resim, jaky typ disku pouzit na system.

To je ten typ otazky, na ktery nejspis dostanes radu navzajem ruznych
odpovedi. Ja mam doma v centralnim routeru desku podobnou ty tvy a mam k
ni pripojenej obycejnej 2.5" disk.

Low-cost flashkam (a je jedno, jestli v podobe CF nebo USB flash disk)
neduveruju, ledaze je planujes mit vetsinu casu (tj. vyjma doby, kdy
neco updatujes nebo instalujes) read-only.

A davat tam dve flashky do mirroru, to mi zase brani ma neduvera k
softwarovemu mirroringu obecne.

Pravda, tim se mi podarilo nesplnit hned tri podminky (2,3,5) z tvyho
petibodovyho seznamu. Jenze flasky (i CF) v mejch ocich nesplnuji hned
ten prvni bod a i kdyby splnovaly vsechno ostatniho, ta jednicka se mi
jevi dost podstatna. Ledaze to, jak uz vyse zmineno, budes mit RO - pak
tam dej takrka cokoliv do USB.

> Jenom na zkousku jsem tam dal normalni usb flashku a ani nijak neresil
> /var a /tmp do mfs - odesla asi po 3 mesicich (Kingston DTSE9).

Myslim, ze bezne flashky nepouzivaji prilis sofistikovane wear-leveling
algoritmy - a celkove nejsou navrzene na tenhle typ provozu. Takze me to
zas az tak neprekvapuje, byt' neznam intenzitu zapisovani.

> Muzete se pls podelit se zkusenostma, co do takovych jednoduchych
> zarizeni pouzivate?

Na zarizeni, ktera mohou mit RO filesystem pouzivame desky ALIX (od PC
Engines), ty maji slot na CF. Ale jednak nejsou 64bitove, druhak je
neprovozujeme s devitkou, takze asi nic pro tebe.

Tam, kde se nejaka data ukladaji, obzvlaste pak kdyz jde o zarizeni,
ktere bude na svem miste dlouhodobe, zcela klasicky disk.

Jo, pravda, nejlacinejsi disk je o nejakejch 800Kc drazsi nez
nejlacinejsi 4GB flashka. To je o tvem odhadu jaka je zivotnost toho
ktereho reseni a nakolik si cenis hodiny svyho casu. A podobnou uvahu
ucin i s variantou "prevodnik + 2xCF" ktera ma cenu srovnatelnou s
klasickym diskem a to uz by te k tomu ci onomu pro tebe optimalnimu
reseni melo privest.