panic: bufwrite: buffer is not busy

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Sep 13 10:01:07 CEST 2013

Jarda wrote:
> Na http://www.dvorec.eu/soubory/core.txt je výpis /var/crash. zajímavý jsou asi řádky s " panic".
>
> Osobně bych to viděl asi na problém s pamětí, případně board. Co si o
> tom myslíte vy?
> Sice jsem googlil, ale co thread, to jinej názor.

To az tak neprekvapi, takovej panic muze mit nepreberny mnozstvi
primarnich pricin, a zrejme co thread to jiny prvotni problem.

Z tech dvou radku "panic" te vic zajima ten prvni nez ten, ktery's
ocitoval v subjektu. Druhy panic nastal az v prubehu vytvareni
pametoveho dumpu a jde pravdepodobne o zavlecenou souvislost hlavniho
problemu.

"Page fault" je udalost, ktera by v dobe, kdy je kod uvnitr kernelu
nastat vubec nemela. Ze nastala muze mit dve hlavni priciny:

1. chyba v samotnem jadre FreeBSD, konkretne nekde okolo implementace
IPv6 varianty bind() ktere neostatecne zkontroluje parametry predane
aplikaci a nejaky nevhodny nevhodne pouzije (a tim se odkaze do pameti
"mimo kernel")

2. v pameti jsou poskozene strankovaci tabulky, takze stranka pameti,
ktera by mela byt ve fyzicke pameti pritomna je oznacena jako
nepritomna. Takove poskozeni muze byt zpusobeno zpoustou ruznych pricin
a mechanismu:

2a: chybou v samotnem jadre FreeBSD, nejaky kod nezvladnul praci s
pameti a do tabulek "maznul"

2b: chybou ovladace hardware, nezvladnuta konfigurace DMA muze prikazat
hardwaru zapsat na nespravne misto pameti - napriklad prave do
strankovacich tabulek - a tim je poskodit

2c: chybou periferie - obdoba 2b, ale tentokrat to ovladac zvladnul
spravne, ale nezvladnul to samotny hardware (at uz jde o vadny kus,
prehrati, nebo chybu jeho vnitrni logiky projevujici se jen za urcitych
okolnosti)

2d: chybou pameti - strankovaci tabulky se z pameti nepodarilo precist
tak jak do ni kdysi byly zapsany aniz je v mezidobi neco prepsalo (vadna
pamet, vadny kontakt ve slotu, prehrati, nevhodne pretaktovani)

2e: chybou TLB cache (cache zaznamu ze strankovacich tabulek, TLB je
uvnitr procesoru) - prehrati, pretaktovani nebo ruseni, v spise
nepravdepodobnem pripade take softwarova chyba (explicitni manipulace s
obsahem cache)

2f: chybou sbernice - nikdo neprikazal do strankovacich tabulek zapsat,
ale k pametem takovy prikaz dorazil (poskozeni komunikace pri prenosu po
sbernici - prehrati, elektromagneticke ruseni napriklad z vadneho
zdroje, take ale vadny vyhlazovaci kondenzator ve zdroji nebo na desce,
nekdy tez silny externi zdroj ruseni, ktere do pocitace vstupuje pres
nektery kabel, treba VGA nebo ethernet)

Vycet moznosti urcite neni uplny.

Nejvic moznosti ukazuje na vadu hardware, ale uz ti ale nenapovi, zda
jde o vadu nektere z perifernich karet (kusovou nebo typovou), zakladni
desky, pameti, zdroje, chlazeni, konfigurace (pretaktovani), mene
pravdepodobne pak silne ruseni z externiho zdroje (zavada hardware mimo
pocitac). Nanestesti, pravda hlasovanim nevznika, takze to, ze nejvic
moznosti vede k zavade nejakeho hardware jeste nevylucuje ostatni moznosti.