BSD vs.GPT

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Feb 1 14:59:07 CET 2013

On 02/01/13 10:53, Miroslav Lachman:

> Kapacita neni jedinym kriteriem. Zasadni rozdil je v tom, ze GPT si
> uklada metadata (zalozni tabulku) do posledniho sektoru a s tim je
> problem pri pouziti jinych GEOM trid, ktere si taky chteji ukladat
> metadata na konec disku. Treba takovy gmirror, glabel atd.

Cely GEOM nepatri mezi me oblibence, ale tentokrat se ho zastanu.
Popsany problem neni problem GEOMu, alespon pokud vim, ale vzdy jde o
chybu spravce pri konfiguraci disku.

Na mirroru to neni tak dobre videt, takze ja si s dovolenim pujcim misto
nej tu GEOM vrstvu, co dela sifrovani. Nahoru se to tvari jako normalni
disk, dolu pod sebou to pouziva normalni disk, ale pri pruchodu sektory
sifruje respektive desifruje.

A ted si predstavte, ze na novy fyzicky disk nainstalujete kompletne a
zcela normalne system. Teprve pak se rozhodnete, ze disk chcete mit
sifrovany, takze do posledniho sektoru toho fyzickeho disku maznete data
teto sifrovaci vrstvy a budete doufat, ze tim mate sifrovanou instalaci.

Pochopitelne nemate, to kazdy vidi. Ale s gmirrorem to takhle dela
leckdo a divny mu to neprijde. Jenze, i kdyz u gmirroru to takhle na
prvni pohled videt neni, to neznamena, ze se to "jen tak" udelat da..

Jo, v praxi to vetsinou "projde", Kvuli zaokrouhlovani velikosti, jak na
urovni partition tak na urovni slice (a jeste i na urovni UFS
formatovani) je pomerne mala sance, ze by se posledni sektor stal
soucasti partition, slice a dokonce datove casti naformatovaneho disku.

Ale stat se to muze. Najednou si "dodatecnym vytvorenim mirroru"
vytvorite prekryv, kdy v sektoru jsou metadata gmirroru, soucasne ten
sektor ale je soucasti datove casti UFS disku. No, je jasny, ze driv
nebo pozdejc neco bouchne. A to jsem popsal jen ten nejzavaznejsi mozny
dusledek. Prekryv muze zpusobovat i jine, mensi, problemy, vesmes
souvisejici s chybnou predstavou ktery sektor na disku patri komu.

To, ze to kvuli zaokrouhlovani "vetsinou projde" neznamena, ze ten
postup neni principialne vadny. Rozdil mezi MBR a GPT je jen v tom, ze v
pripade GPT nas zaokrouhlovani nezachrani a bouchne to prakticky vzdycky
a hned. Pricinou ale neni vada GEOMu ale chyba obsluhy.

  ----

Ale k puvodni otazce, jestli zacit pouzivat GPT. Je to otazka povahy. Ja
si sice rad osaham nove veci, i si je treba nainstaluju nekde bokem
doma, ale v rutinnim pouzivani jsem dost konzervativni. Nova featura ci
metoda se nepouziva proto, ze je nova a moderni a cool, ale proto, ze
prinasi neco, co potrebuju. Ano, jednoho dne se mozna stane, ze uz ji
pouzivaji skoro vsichni ostatni a ta stara zacne byt spatne udrzovana a
nestabilni, takze nakonec prechod na "novou vec" zpusobi ta vyhoda, ze
je udrzovana a stabilnejsi. Ale takhle daleko zatim koexistence MBR a
GPT neni.

Spocitej si tedy, co ti GPT proti MBR prinasi, a tim nemyslim, ze
prozkoumas manualove stranky obou a vypises vsechny rozdily - ja mluvim
o tech rozdilech a funkcich, ktere ted nebo v dohledne dobe skutecne
vyuzijes a prinesou ti nejakou realnou vyhodu.  Totez udelej pro nevyhody.

A rozhodni se podle vysledku.

Ja zadne zajimave vyhody pro sebe nenasel (na discich <2TB) a GPT tedy
bezne nepouzivam.  Osobne si myslim, ze ja se s GPT ve vetsi mire potkam
teprve az bude bezne pouzivat UEFI. Tobe to ale muze vyjit jinak - kazdy
mame trochu jiny styl prace a FreeBSD pouzivame v ruznych prostredich a
k ruznym ucelum..

Ale to asi neni ta rada, kterou's chtel slyset, ze ? ;-)