Thread accounting (was: Process / user accounting - interpretacia vystupu z sa)

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Oct 11 09:30:18 CEST 2012

Richard Willmann / crooce.com - the internet company wrote:
> Prosim, pisem mimo konferu lebo je to uplny offtopic.

A ja se dopustim te neslusnosti, ze tam cast toho dotazu bez dovoleni
zase vratim. Popsany problem se totiz FreeBSD uzce tyka a jinde ho
nezodpovi.

> Apacha aby logoval CPU time?

> Apache je modul mod_log_config, zjednodusene sluzi na
> nadefinovanie toho, ako ma vyzerat zaznam v access logu. Jednym z parametrov
> je tusim %d alebo %D, ktory zaloguje wall clock time. To je samozrejme na
> prd.

Jen cast toho problemu se tyka Apache. Nezabyvejme se ty "jak a kam udaj
Apache vypise", to tu je skutecne off-topic. Ale ma smysl se bavit o
tom, kde se ten udaj a za jakych okolnosti da vubec ziskat. Protoze to
je OS-specificka otazka.

Dosud byla rec o "per-process" statistikach. Ale Apache vyrizuje v ramci
jednoho procesu vic pozadavku. Kdyby je alespon zpracovaval sekvencne,
slo by za per-request statistiku povazovat rozdil hodnot na zacatku a na
konci. Jenze v multi-threadovem rezimu Apache jeden proces zpracovava
vice pozadavku SOUCASNE. Teda, mam ten dojem.

Nebavme se v multithreadovem modelu o statistice vyuziti pameti - pri
sdilene pameti mezi thready je spis filosoficky nez programatorsky
problem komu vyuziti te pameti zapocitat.

Ale procesorovy tiky by pocitat jit mohlo. Ne na urovni kernelu, ten v
podstate nevi jaky thread bezi a tak statistiku delat dost dobre ani
nemuze.

Je mi jasny, ze volbou vhodneho modelu behu Apache (tedy bez threadu) se
celemu problemu da vyhnout. Byt' za cenu ztraty vykonu. Tady ale nejde
konkretne o Apache - kdyz's uz tady ten problem nakousnul, tak me zajima
obecnejsi problem statistik behu threadu.

Takze otazka do plena je jasna - vi tu nekdo jestli (nektera)
implementace threadu na FreeBSD vede nejake statistiky o jednotlivych
threadech tak, ze jsou v pripade zajmu k dispozici aplikaci ?