Sysctl promenne

Dan Lukes dan at obluda.cz
Fri Jul 20 15:08:26 CEST 2012

On 07/20/12 13:41, Radek Krejča:
> Ahoj, mozna hloupy dotaz, ale zacal jsem trochu zkoumat promenne sysctl
> a moje otazka zni - da se nekde najit seznam pro danou verzi s popisem,
> co vlastne ta dana promenna znamena?

Takovou dokumentaci jsi nasel - to je ono '-d', ktere jsi zminil.

Kvalita teto dokumentace je vec jina - u nekterych promenncyh je popis
skutecne uzitecnych, u jinych jen zopakuje jmeno, v nejhorsim pripade je
dokonce uplne prazdnej.

Nektere sysctl jsou zdokumentovane v ruznych manualovych strankach, ale
neexistuje zadny algoritmus, ktery by rikal na ktere manualove strance
popis konkretni promenne najdes - a tady vic nez v pripade '-d' plati,
ze zdokumentvane neni zdaleka vsechno.

Jedinym jistym zdrojem pak jsou zdrojaky ...

> Tak nejak jsem ted narazil na kern.hostid (ktere se sice nekde lisi, ale
> konkretne u z stroju startovanych ze site je stejne, takze jen hadam, ze
> se to vztahuje primo k te konkretni instalaci systemu)

To je zrovna priklad sysctl, jehoz vyznam je dokumentovany v manualove
strance - konkretne 'man sethostid'

To, ze funkce je "deprecated" se projevuje v zastarale a uz neplatne
infomaci, ze se na FreeBSD pouziva jako "startovni" id IP adresa.

Dnes se ID odvozuje z UUID a jeho unikatnost je tedy zhruba stejna jako
unikatnost UUID, minus to, ze je podstatne kratsi a tudiz je tu
primerene vetsi riziko nahodnych kolizi.

> a kern.hostuuid
> (chapu spravne, ze ten je opradu unikatni pro kazdy system na danem
> hardware?).

Prilis genericke tvrzeni.

UUID se na FreeBSD primarne bere ze souboru (kam si ho obvykle FreeBSD
samo ulozilo pri prvnim behu). Pokud je tenhle soubor pritomen, je to
ultimativni zdroj UUID.

Pokud soubor neni, vezme se UUID hardware, pokud ho ovsem BIOS
zpristupnuje v SMBIOS datovem bloku. A pokud mas v kernelu podporu
SMBIOS, ktera kernelu umozni se k udaji dostat.

Neni-li k dispozici UUID hardwaru, pouzije se pro vygenerovani volani
uuidgen.

V kazdem pripade (at je UUID z BIOSu nebo softwarve vygenerovane) ulozi
se a naveky se pak uz pouziva to ulozene.

Konsekvence vyroby instalaci "klonovanim" nejake primarni instalace si
uz kazdy dovodi sam. Taktez prenosu kompletni instalace na jiny hardware.

Kazdopadne k tvemu odvaznemu tvrzeni - systemy nejsou stejne, a tak
nelze zarucit, ze jejich algoritmy tykajici se UUID budou stejne. Jiny
system ti tak na stejnem hardware muze pouzivat jine UUID.

Treba proto (pomineme klonovani a jine podobne veci), ze na rozdil od
tveho FreeBSD, ktere podporu pro SMBIOS nemelo, on se k udajim hardware
dostal.

A nelze se na to definitivne spolehnout ani obracene - unikatnost UUID
je jen tak spolehliva, jak jsou spolehlivi vyrobci hardware. Minus
pripady, kdy je UUID generovane softwarove, minus chyby spravce systemu
(uz zminene klonovani, dvojnasobne obnoveni systemu na dva hardwary a
jejich soubezny beh a podobne).