co mi zere kernel pamet

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Jul 9 11:01:31 CEST 2012

On 07/09/12 01:27, Radim Kolar:

> vytrvale to neroste povetsinou se to flaka mezi 5 - 5,5 GB z 8.

Pak to memory-leak spis nebude. Ledaze by byl jednorazovy nebo
souvisejici s necim, co se dje ale fakt vyjimecne.

> zfs-stats -M jen nevim co je ta kernel memory map. Prece ty gigabajty
> nekde naalokovany byt musi pokud to neni overhead zpusobeny fragmentaci
> pameti.

Fragmentace me uz napadla taky. A klidne to muzou bejt i "zaokrouhlovaci
chyby" - pokdu vim, tak malloc funguje tak, ze pro pozadavky mensi nez
stranka (4096) alokuje ve skutecnosti nejblizsi vetsi mocninu dvou.

Takze pokud budes mit datovou strukturu velikou 33 bajtu a nezavisel ji
milionkrat naalokujes, tak ty budes mit dojem, ze's alokoval 33M pameti,
ale ve skutecnosti bude zabrano 64MB.

Tim ti muzou snadno vzniknout rozpory souvisejici s tim na ci statistiku
o teze pameti se zrovan koukas.

U alokaci prevysujicich stranku se pak alokuje N stranek, zaokrouhleno
nahoru (pochopitelne). Takze naalokovat nezavisle tisickrat 4100B je
taky docela ztratovej obchod.

I kdyz, az tak dalece si s kernelovym memory managerem netykam, takze to
muze byt i jinak a ja to jen spatne pochopil.

Kazdopadne, nemam momentalne ambici pokouset se rozlezt kam se ztraci
trocha pameti v ZFS.

Ja ZFS vnimam jako system pro opravdu "velka nasazeni" - a tam se
nepredpokladaj zadny plecky - tam ocekavam pocitace s takovou
konfiguraci, ze ztracenejch pet ci deset giga pameti nehraje podstatnou
roli.

Jasne, ze se ma sporiva duse krouti, kdyz vidi, jak na www.freebsd.cz
ZFS sezralo 36GB pameti a zbytek se chudak krci v 8GB. Obzvlast, kdyz i
ja sdilim podezreni, ze v tech 36GB nam mile ZFS nejspis nehospodari
usporne a zodpovedne. Ale, konec koncu, jako datovy server se to
stavelo, ta hromada pameti se tam davala mj, prave kvuli ZFS, takze je
nejspis iracionalni mu vycitat, ze ji pouziva ;-)

Jinymi sloby - kup si do toho dalsich 8GB pameti a at si v ni ZFS dela
treba mejdany.

Kdyby ta alokace neustale rostla nade vsechny meze, tak nereknu - to se
resit musi, ale takhle ...

... usetris spoustu casu (jehoz cena uz brzo prevysi hodnotu investice
do pameti). O nervech nemluve.

Just my $0.02