Stav fusefs?

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Jul 5 15:11:57 CEST 2012

Radek Krejča wrote:

> tehle diskusi bych se, pokud by to slo, uplne nebranil

Ono to zas neni az tak slozite jak se to zda. Obsah souboru muzes
autentizovat napriklad tim, ze misto prosteho MDC (ktere staci k zabrane
nahodnych/chybovych modifikaci) spocitas MAC.

A pokud by ti nebylo bezpecnostne sympaticke, ze se na vsech strojich
vali spolecny klic, pak neni zadnou vetsi komplikaci, kdyz ty soubory
zacnes proste podepisovat RSA klicem. To porad nepresahuje jednoradkovej
prikaz shellu.

Prijemce podpis overi a teprve pokud sedi obsah pouzije. Tim mas
zajistenu soucasne kontrolu neuplneho ci poskozeneho prenosu, tak
kontrolu, ze data pochazeji z duveryhodneho zdroje. Tedy, dokud nebude
uspesne napaden pocitac, na kterem se konfigurace generuji.

Paranoik samozrejme namitne, ze tato metoda nebrani replay-utoku
(znovupouziti legitimni, drive zachycene a dnes jiz zastarale
konfigurace). Ani to ale neznamena nejakou obzvlastni komplikaci - jen
se musi k obsahu kazdeho konfiguraku pripojit rostouci seriove cislo
(napriklad na prvni radek, ktery prijemce zase odstrani) a podepisovat i
s nim. Prijemce pak uz musi krome podpisu overit take to, ze dosla
konfigurace ma vyssi seriove cislo nez ta aktualne aplikovana.

No, a kdo by se obaval, ze utocnik pri nesifrovanem prenosu (bylo tu
zminovano NFS) z konfiguraku okouka co nema (treba nejaka hesla) prida
jako posledni operaci zasifrovani. V tupejsim pripade symetrickou sifrou
a spolecnym klicem, v sofistikovanem pripade pak asymetricky, verejnym
klicem kazdeho prijemce. I to je jednoradkova operace v shellu. TIm se
ti navic vyresi "prava". Bude totiz jedno, ze vsichni v ramci NFS vidi
navzajem na soubory patrici vsem. Kazdy dokaze desifrovat jen ty svoje ...