Na co ta 'rychlost', uponahlanost...

Dan Lukes dan at obluda.cz
Thu Mar 1 13:36:25 CET 2012

Formalne misty sice bude rec o ne-FreeBSD aplikacich a z tohoto pohledu
by diskuse mohla byt povazovana za off-topic, nicmene, rec bude o
zalezitostech, ktere se FreeBSD dotykaji uplne stejne a tak verim, ze
pro nekoho muze byt i tato diskuse i v teto konferenci zajimava.

A nez jsem to nize napsal, odpovedel Mirek, takze jsem to zas slozite
promazaval (protoze bych se dost opakoval). Omluvte pripadne
nekonzistence, pokud mi tam nejake utekly.

On 03/01/12 10:50, Lubomir Majersky:
> ale ked nieco bezi...

To je od definice "bezi". Ty dalsi verze se delaly proto, ze ty
predchozi zrejme mely nejake nedostatky. Vykonostni, bezpecnostni, funkcni.

Mozna vis, ze nic z toho nepotrebujes - no tak si schovej puvodni
zdrojaky, puvodni adresar z /usr/ports a muzes to v puvodni podobe
prekladat donekonecna.

> Od doby, co zijem v prostredi aj FreeBSD, citim a vidim, ze sa rotacia
> zvysila, a nielen v nom, je to vsade...

Ja to mam za nutny vedlejsi negativni dopad zvoleneho statniho zrizeni
('evropska mutace' demokracie), ale to opravdu presahuje ramec teto
konference. Zustanme u FreeBSD:

> 4.0 marec 2000 - 4.11 januar 2005
> 5.0 januar 2003 - 5.5 maj 2006
> 6.0 november 2005 - 6.4 november 2008

Taze, dlouhodobe - jedna verze za cca pul roku. Odstup mezi x.0 major
verzemi konstantne 34 mesicu se sice o verzi 7,8,9 zmensil, ale to je ve
skutecnosti zbytecne sledovat, protoze co se u FreeBSD skutecne meni je
"klasifikace urovni". Momentalne proste i mensi zmeny systemu konci
zmenou major cisla verze. To ma slozitejsi duvody, ale zjednodusene
receno - vyviji se HEAD, coz je posledni MAJOR+1 a backportovani do
podporovanych verzi (do pripadne budouci MINOR+1 verze) vyzaduje cas
aenergii. Tak se zdaleka u vseho nedela. Nakonec se nektera z pridanych,
lec nebacportovanych, vlastnosti stane natolik zajimavou, ze se kvuli
tomu odela nova jedna +1 MAJOR RELEASE misto toho, aby se u trech
podporovanych verzi udela nova +1 MINOR release.

Ale to je preci jen cislo. Je nakonec prakticky fuk, jestli nova verze
pricte jednicku pred tecku nebo za tecku. Dobre, ne tak uplne - taky
verze X.0 ignoruju (cimz prispivam ke snizene kvalite X.1 verzi). Ale me
se to proste nejevi jako zdaleka tak vazny problem, jak to vnimas ty.

> Naco pustat vyssiu verziu, ak nieco, co je dolezite, nema podporu?

Jenze pro kazdyho je dulezity neco jinyho. To bys mohl novou verzi
udelat az kdyz bude hotove vsechno.

Zbytek bych rad odbyl kratkou (zde zcela OT) poznamkou - ano, mas
pravdu. Az na to, ze "kam ten svet speje" je standardni otazka, na
kterou se ptala uz moje babicka. To opravdu neni zadna novinka
poslednich let. Svet porad nekam speje. S tim nejenze nic nenadelas, ale
nemyslim, ze by bylo dobre s tim neco nadelat i kdyby to nejak zaridit slo.

Dokud to jeste dokazes neco lepsiho, neztracej cas presvedcovanim sveta,
at se ti prizpusobi. Prestoze cokoliv jinyho da porad viv a vic prace.
Protoze az se dostanes do stavu, ze uz nic lepsiho nedokazes, jsi mrtvej ;-)

Ackoliv to tak mozna nevypada, ja ti neodporuju - ja presne vim co se
snazis rict. Ale tudy cesta proste nevede. A FreeBSD za to nemuze ;-)